Keksijä ja kapteeni John Ericsson.
Tarinan
päähenkilö on tällä kertaa Värmlannissa syntynyt John (Johan)
Ericsson, jonka edelliset sukupolvet olivat jo louhineet rautaa
maasta ja jalostaneet sitä käyttöön. Hänen esivanhempansa olivat
tavallisia työtätekeviä ihmisiä, mutta isoisä Nils Ericsson oli
noussut korkeampaan säätyyn päästessään erään malmikaivoksen
osakkaaksi. Nils sai kerättyä jokinlaisen omaisuuden ja hankki
pojalleen Olaville kelvollisen kasvatuksen. Olavi avioitui vuonna
1799 Brita Yngströmin kanssa, jonka isä omisti enemmistön
Långbanshytten -nimisestä Värmlannin malmikaivoksesta ja
rautatehtaasta. Näin perheeseen saatiin verta Britan puolelta
flaamilaisista ja hänen isoäitinsä puolelta Skotlannista. Perhe
asettuikin asumaan Yngströmin maatilalle vaatimattomaan
rakennukseen, jossa perheeseen syntyi ensin tytär ja sitten kaksi
poikaa, Nils vuonna 1802 ja Johan 31.7.1803.
Perheen
kolmas lapsi osoitti varsin pian olevansa kiinnostunut kaikenlaisista
koneista ja hän oli myös taitava piirtämään niistä kuvia. Poika
tuntui viihtyvän yksin kotona askartelemalla, kun muu perhe harrasti
luontoretkeilyä kodin ympäristössä. Edes leikkikaverit eivät
saaneet häntä houkuteltua leikkeihinsä mukaan. Pojalla oli
loistava tilaisuus nähdä ja tutkia koneita Långbanshytissä ja oma
isä vielä rohkaisi häntä näihin tutkimuksiin monin tavoin. Jo
vuonna 1809 kuusivuotias Johan laati malmikaivoksen pienoismallin;
kaivos oli 12 tuumaa syvä ja hän oli itse tehnyt malliin
nostokoneet ja portaat.
Kaikesta
huolimatta perheelle koittivat kovat ja levottomat ajat; Olavi
Ericsson menetti kaiken omaisuutensa. Velkojat kävivät usein
ulosmittaamassa omaisuuttaan perheessä ja perhe muutti vielä
pienempään mökkiin asumaan. Köyhyys koetteli perhettä talven ja
keväällä 1811 perheen isälle tarjottiin työtä Göötan
kanavalta, jota tuolloin parhaillaan rakennettiin (1810-1832).
Kanavan
rakennusbudjetti oli valtaisa 24 miljoonaa riikintaalaria ja
kanavalla työskenteli 58 000 rakentajaa. Näin
perhe muutti isän työn perässä Forsvikiin, Vetternin
läheisyyteen.
Osa Göötan kanavaa Trollhättenissa.
Siihen
asti perheen kaikki lapset olivat saaneet vain omilta vanhemmiltaan
opetusta kotioloissa, mutta vuosiksi 1811-1814 isän palkalla saatiin
hankittua kotiopettaja lapsille. Kanavalla työtätekevät antoivat
opetusta lapsille piirustuksessa. Varsin pian Johanin taidot ja kyvyt
huomattiin; yhdeksän vuoden ikään tultuaan hän oli rakentanut jo
pienen sahan, pumppukoneen sekä piirustuskojeet. Saha oli viilattu
kellovieteristä ja akseliveivin poika valoi tinalusikasta, loppu
koneistosta oli lähinnä puuta. Piirustuskojeiden harpin hän
valmisti koivusta pistämällä kärjiksi neulat, jne. 11 vuoden
iässä pojan taitavia piirroksia näki eräs kanavarakennuksen
johtomiehistä ja hän kehotti pojan isää näyttämään niitä
koko kanavatyön yliohtaja, kreivi Baltzar Bogislaus von Platenille
(s. 29.5.1766 ja k. 6.12.1829). Molempien veljesten piirustuksia
esiteltiin kreiville ja hän oli niistä innoissaan. Kreivi Platen
järjesti molemmat veljekset kadeteiksi Ruotsin laivaston
insinööriosastolle. Myöhemmin heidät sijoitettiin
kanavaoppilaiksi, jotta he suoriutuisivat myöhemmin kanavalla
insinööritöistä. Nils Ericsson yleni ripeästi armeijassa; ensin
insinööriluutnantiksi, sitten kapteeniksi ja vihdoin everstiksi.
Vuonna 1854 hänet aateloitiin ja kuningas Kaarle XV korotti hänet
vapaaherraksi.
Vapaaherra Nils Ericsson.
Vuonna
1815 Johan teki jo piirustuksia kanavakomppanian arkistoon ja
seuraavana vuonna hän oli tekemässä punnitustöitä apulaisena.
Vuonna 1817 hän sai neljätoistavuotiaana johtaakseen eräällä
kanavaosastolla punnitusta. Lyhyen vartensa vuoksi hän jöutui vielä
nousemaan jakkaralle lukiessaan punnituskoneen tähystyslasia.
Perheen isä, Olavi, sai kanavalla melko hyvän työpaikan, mutta
perheen äiti halusi perheelle lisätuloja ja perusti täysihoitolan
siviili- ja sotilasvirkamiehiä varten. Äiti kestitsi asiakkaitaan
vähän turhankin hyvin ja pian oli taloustilanne sillä mallilla,
että toiminta täytyi lopettaa kokonaan. Olavi Ericsson jälleen
velkaantui pahoin ja vuonna 1818 hän lopulta kuoli pois. Äiti Brita
yritti vielä kestitä vieraita, mutta menestys oli yhtä surkeata
kuin ensimmäisellä kerralla. Hän vaihtoi liiketoimintansa juomien
valmistamiseksi ja myi niitä kanavan työntekijöille. Nyt toiminta
oli jo niin kannattavaa, että hän pystyi maksamaan osan edesmenneen
miehensä veloistakin.
Rügenin saarella syntynyt kreivi Baltzar von Platen.
Nuori
Johan Ericsson alkoi tuskastua kanavalla oloonsa ja seitsemäntoista
vuoden iässä hän päätti antautua sotilasuralle. Tästä
haaveestaa hänen päätään ei saanut edes kreivi Platen
kääntymään. Poika pääsi lopulta Jemtlandin
tarkka-ampujarykmenttiin vänrikiksi ja nousi pian rykmenttinsä
parhaimpiin ampujiin sekä osoittautui kovin urheilulliseksi
rykmentissään. Eipä kulunut pitkiä aikoja, kun hän oli jo
luutnantti; tähän nimitykseen avittivat hänen taitonsa laatia
piirustuksia ja kartoituksia. Hän oli sangen ahkera kaikessa
toimessaan ja palkkaa maksettiin tuolloin rykmentissä
suoritusperusteisesti. Tietojen mukaan hän nautti kaksinkertaista
palkkaa muihin verrattuna ja lopulta hänet täytyi kirjata kahdeksi
eri henkilöksi, jotta palkanmaksu ei olisi näyttänyt suosimiselta
ja herättänyt kateutta.
Palvelustaan
rykmentissä suorittaessaan hän samanaikaisesti laati kirjaa
kanavien rakentamisesta. Kirjaan tulevat piirustukset painettaisiin
kuparilevyistä ja hän päätti itse valmistaa nämä levyt. Tämän
vuoksi hän anoi ja sai lomaa lähteäkseen Tukholmaan erään
kuparipiirtäjän oppiin valmiuksia saadakseen. Oppi-isä päästi
hieman tuskastuneen pojan yrityksen jälkeen kotiin, jossa tämä
heti alkoi suunnitella kaiverruskonetta. Melko pian hän esitteli
koneensa hämmästyneelle oppi-isälleen. Seuraavan vuoden aikana
Johan kaiversi kojeellaan 18 kuparilevyä; levyt olivat keskimäärin
parituhatta neliösenttimetriä laajoja. Yhdestä höyrykonetta
esittävästä kuvasta Ericsson lausui myöhemmin: ”En unohda sitä
hämmästystä, jota pumpputangon mustalta pohjalta esiintyvät
terävät reunat synnyttivät useissa kuparipiirtäjissä. Taiteen
aloittelija oli keksinyt sen tempun, että oli nämä osat peittänyt
hienolla vernissalla, ennenkuin syövytti levyt. Ja sen kautta hän
voitti kokeneet ammattimiehetkin.” Tämä kirjahanke ei kuitenkaan
koskaan edennyt niin pitkälle, että sitä teosta olisi ryhdytty
painamaan.
Vielä
ennen maailmalle suuntautumistaan nuorimies Ericsson ennätti
harjaantua eräässä asiassa. Hän kirjoitteli runoja eräälle
upseerin tyttärelle ja he rakastuivat toisiinsa. Upseerien
avioliittoja säädeltiin kovin ankarilla ohjeilla, joiden mukaan
avioliitto ei ollut mahdollista nuoren naisen kanssa, jolla ei ollut
myötäjäisiä. Heille syntyi kuitenkin poika, Hjalmar, jonka isä
jätti äidille kaksi vuotiaana hoidettavaksi lähtiessään maailman
valloitukseen. Varmaankin tämä episodi oli jouduttamassa
lähtösuunnitelmia. Samoin teki hänen aivoituksensa,
lämminilmakone, jolla oli tarkoitus horjuttaa höyrykoneen
valta-asemaa tekniikan maailmassa. Nuori Ericsson oli aloittanut
kokeilut ja sai rakennettua liekki- eli lämminilmakoneensa, joka
kehitti useita hevosvoimia. Tästä rohkaistuneena hän kirjoitti
selostuksen keksinnöstään joko vuonna 1825 tai 1826
siviili-insinöörien yhdistykselle Lontooseen.
Matkahanke
meinasi myös kaatua rahan puutteeseen, mutta muuan varakas
upseeriystävä lahjoitti Ericssonille 1 000 kruunua pyytämättä
tähän matkaan varoja. Toukokuussa 1826 Ericsson saatuaan
kotipuolessa asiat järjestykseen lähti ystävien saattelemana
matkalle Englantiin. Vaikka ei sitä vielä tiennytkään, tämä jäi
hänen viimeiseksi kerraksi nähdä synnyinmaataan. Loman hän saanut
vain määräajaksi ja loman umpeuduttua hänet katsottiin
karkulaiseksi. Ruotsin kruununprinssi seurasi mielenkiinnolla
Ericssonin vaiheita ja järjesti niin asiat vuonna 1827 siten, että
Ericssonille myönnettiin armeijasta ero ja samalla hänet
ylennettiin kapteeniksi. Ericsson oli myöhemminkin niin ylpeä
tästä, että kutsui itseään kapteeni John Ericssoniksi
kuolemaansa asti.
Seuraavat
13 vuotta John Ericsson vietti Englannissa toimeliaana. Ensimmäiseksi
hän alkoi tehdä työtä lämminilmakoneensa edistämiseksi, pian
selvisi odottamaton asia; kone oli kotioloissa toiminut pihkaisella
puulla poltettaessa täysin tyydyttävästi, mutta kun konetta
käytettiin polttamalla kivihiiltä, se paloi liian hitaasti ja antoi
liian kovan kuumuuden. Kone ei kestänytkään tätä, ja se oli kova
isku keksijälleen. Hän sai osakseen pilkkaa ja arvostelua, mutta
myös ammatti-ihmisten ihailua. Tässä vaiheessa hänet keksi John
Braithwaite (s. 19.3.1797 Lontoo ja k. 25.9.1870 Lontoo) -niminen
konetehtailija, joka otti siipiensä suojaan nuoren ruotsalaisneron
ja ottipa hänet pian myös osakkaaksi tehtaaseensa. Koska yritykset
tehdä höyrykonetta tarpeettomaksi olivat kariutuneet,ryhtyi John
Ericsson nyt parantelemaan höyrykoneen ominaisuuksia monin tavoin.
Hän rakensi lieden, jossa koneen käyttämät palje- eli
keskipakoispuhalluslaitokset aikaan saivat keinotekoisen
ilmanliikkeen. Lisäksi hän rakensi ulkopitatiivistäjän, jossa
höyryä ei tiivistänytkään sisään ruiskutettu kylmä vesi, vaan
ulkopinnalle johdettu kylmä vesi.
Kapteeni James Clark Ross.
Keksintöjään
Ericsson hyödynsi Victory -nimisessä höyrylaivassa, johon
napamatkaaja James Clark Ross (s. 15.4.1800 ja k. 3.4.1862) tilasi
uudet koneet. Ericsson sijoitti koneet laivan vesirajan alapuolelle,
jotta ne olisivat suojassa ampumisilta; aluksi hän luuli, että
laivasta tulisi sotalaiva, mutta kun selvisi laivalla tehtävän
napamatkailua, olikin koneisto tarkoitukseen epäkäytännöllinen.
Suurella kiireellä Ericsson ja Braithwaite alkoivat vuorokauden
ympäriinsä parannella puutteita laivassa, jonka varustelu oli
napamatkaaja Rossiltakin jäänyt keskeneräiseksi ja edelleen laiva
tuntui tarkoitukseensa sopimattomalta. Laivan kohtalo oli upota
Jäämerellä ja Ross moitti kovin sanoin koneiston valmistajia,
mutta samoin kovaa palautetta antoi myös Ericsson kirjeessään
James Rossille. Vain vaivoin saatiin kaksitaistelu näiden herrojen
kesken estettyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti