Keväällä
2003 perustettu Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO
konsertoi Tampereen yliopiston juhlasalissa torstaina 2.2.2017 klo 19
johtajanaan alusta asti orkesteria johtanut kapellimestari ja Tampere
Filharmonian II-viulujen äänenjohtaja Kimmo Tullila. Vuoteen 2008
asti orkesteri toimi Tampereen yliopiston sinfoniaorkesterin nimellä
ja kotikaupunkinsa lisäksi orkesteriin on päässyt tutustumaan myös
mm. Helsingissä, Uppsalassa, Turussa, Jyväskylässä, Tallinnassa
ja Seinäjoella. Yhteistyötä TASOn kanssa ovat harrastaneet ainakin
bassolaulaja Jaakko Ryhänen, pianisti Antti Siirala, sellistit
Samuli Peltonen ja Joona Pulkkinen, näyttelijä Eila Roine ja
viihdetaiteilija Simo Frangén. Yliopiston juhlasalin konsertissa
TASO soitti mallikkaan ohjelman: Aaron Coplandin Quiet city, Sergei
Rahmaninovin Pianokonserton nro 2 c-molli, op. 18 (osat Moderato,
Adagio sostenuto – Piú animato – Tempo I, Allegro scherzando)
sekä Ludvig van Beethovenin Sinfonian nro 5 c-molli, op. 67
”Kohtalonsinfonia” (osat Allegro con brio, Andante con moto,
Scherzo Allegro ja Allegro).
Ylöjärveltä
maailmalle lähtenyt Pauli Jämsä oli saatu orkesterin
pianosolistiksi. Pauli Jämsä on nähty erityisesti kamarimuusikkona
ja lied-pianistina useasti Euroopassa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja
Taiwanissa. Vierailuita hän on tehnyt useissa musiikkikeskuksissa
kuten Musikverein, Gulbenkien Center, Izumi Hall ja National
Performing Arts Center. Vielä tämän kevään aikana Pauli Jämsän
konsertteja voi kuunnella Sveitsissä, Italiassa, Israelissa ja
Argentiinassa.
Pianisti
Pauli Jämsä on saanut opetusta soittoonsa Sibelius-Akatemiassa
Antti Siiralan ja Teppo Koiviston opissa ja vuosina 2010-2015 hän
opiskeli Wienin musiikkiyliopistossa Avedes Kouyoumdjianin luokalla.
Jämsän tärkeitä musiikillisia vaikuttajia ovat olleet esim. Hatto
Beyerle (Alban Berg-kvartetti), Johannes Meissl (Artis-kvartetti),
Ralf Gothóni, Miguel da Silva (Ysaÿe-kvartetti), Heime Müller
(Artemis-kvartetti) ja Claus-Christian Schuster (Altenberg-trio).
Jämsä on päässyt työskentelemään em. kanssa eurooppalaisen
kamarimusiikkiakatemian ECMA:n kautta. Pauli Jämsä on myös itse
palkittu monissa soolo- ja kamarimusiikkikilpailuissa eri puolilla
Eurooppaa.
Pauli
Jämsä tiedetään hyvin aktiiviseksi nykymusiikin esittäjäksi ja
hän on saanut kantaesittää monia kamarimusiikkiteoksia; viimeksi
hänet on nähty solistina Beat Furrerin sekä Olivier Messiaenin
teosten kanssa ja vielä loppukevään aikana hän vierailee Buenos
Airesin Teatro Colónissa esittämässä mm. Pierre Boulezin teoksia.
Syksystä 2016 alkaen Pauli Jämsä on toiminut Grazin oopperan
korrepetiittorina ja hoitanut myös kapellimestarin tehtäviä.
TASOn
torstai-illan konsertti avattiin venäläis-liettualaisten
juutalaissiirtolaisten jälkeläisen, Aaron Coplandin (s. 14.11.1900
Brooklyn ja k. 2.12.1990 North Tarrytown) sävellyksellä Quiet city,
jonka hän teki Irwin Shawn samannimiseen näytelmään vuonna 1936.
Vaikka näytelmä esitettiin lokakuussa 1907 perustetussa Broadwayn
Belasco-teatterissa vain kaksi kertaa, tuli näytelmän tekijöistä
myöhemmin maailmankuuluja – ohjauksesta vastasi mm. Elia Kazan.
Copland teki teoksestaan vuonna 1941 sovituksen trumpetille,
englannintorvelle ja jousisoittimille itsenäistä esittämistä
varten. Aaron Copland itse opiskeli musiikkia Pariisissa 1920-luvulla
opettajinaan ainakin Paul Vidal ja Nadia Boulanger. Coplandin
tuotanto on usein jaettu kahteen osaan: toinen tyyli edustaa laajojen
kuulijoiden rakastamia harmonisia, melodisia ja jazz-elementtejä
käyttäviä teoksia ja toinen tyyli edustaa pienemmälle yleisölle
tarkoitettua vakavamielisempää, abstraktimpaa musiikkia.
Maailmalla
soitettavan pianokonserttokirjallisuuden ehdottomaan aateliin kuuluva
venäläissäveltäjä Sergei Rahmaninovin (s. 1.4.1873 Semjonovo ja
k. 28.3.1943 Beverly Hills) toinen pianokonsertto toimi konsertin
solistisena teoksena. Säveltäjä teki kaikki pianokonserttonsa
lähinnä itselleen soitettaviksi, koska oli myös ahkera ja
konsertoiva pianisti. Rahmaninov itse ihaili myöhäisroantikkona
1800-luvun venäläisiä säveltäjiä, kuten Tšaikovskia
ja Rimski-Korsakovia. Nuorena säveltäjä masentui epäonnistuneista
esityksistä ja piti kolme vuotta taukoa säveltämisestä. Toinen
pianokonsertto syntyi vuonna 1901 ja 28-vuotias säveltäjä omisti
teoksensa kiitokseksi häntä hoitaneelle lääkärille, Nikolai
Dahlialle.
Rahmaninov
lähti Venäjän vallankumouksen jaloista ja muutti Yhdysvaltoihin,
jossa teki mittavan pianistinuran. Hänen omaa soittoaan on
tallennettu kaikkien hänen säveltämien pianokonserttojen osalta
1920-luvulla Philadelphian orkesterin avustuksella. Rahmaninov vältti
tietoisesti modernimpaa sävelkieltä ja kehitti venäläistä ja
1800-luvun romantiikan periaatteita omaksi omaperäiseksi tyyliksi,
jossa melankolia, painokkaat rytmit, slaavilainen kiihkeys ja
suvantokohdat vaihteluineen ovat hyvin tunnistettavia elementtejä.
Soittajalta sävelmateriaali vaatii monasti kämmenen keskimääräistä
kattavampaa kokoa. Juuri tässä teoksessa soittajan tulkintoihin
pääsee vaikuttamaan loputon aiheiden rikkaus, kielikuvien
runollisuus sekä taituruutta vaativa tekniikka.
Saksalaisen
Ludvig van Beethovenin (s. 16.12.1770 Bonn ja k. 26.3.1827 Wien)
viides sinfonia esitettiin ensikerran Wienissä vuonna 1809.
Säveltäjä ei vielä tuolloin ollut kaupungissa kovin tunnettu;
lähinnä hänet muistettiin kamarimusiikin säveltäjänä,
musiikin, jota kylläkin pidettiin yleisesti vaikeana ja teennäisenä.
Varsinainen läpimurto kaupungin muotisäveltäjäksi tapahtui vasta
1814 Wellingtonin voitto-ohjelmasinfonialla sekä seitsemännellä ja
kahdeksannella sinfonialla.
TASOn
seuraava konsertti järjestetään Tampereen tuomiokirkossa
keskiviikkona 10.5.2017 klo 19. Konsertin kapellimestarina toimii
Kimmo Tullila ja solisteina vierailevat Annaleena Jämsä (huilu) ja
Liisa Viitanen (harppu). Tuomiokirkon konsertissa on ohjelmassa
Mozartin Konsertto huilulle, harpulle ja orkesterille KV 299 ja
Rautavaaran Sinfonia nro 7 ”Angel of light”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti