keskiviikko 22. helmikuuta 2017



Keväällä 2003 perustettu Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO konsertoi Tampereen yliopiston juhlasalissa torstaina 2.2.2017 klo 19 johtajanaan alusta asti orkesteria johtanut kapellimestari ja Tampere Filharmonian II-viulujen äänenjohtaja Kimmo Tullila. Vuoteen 2008 asti orkesteri toimi Tampereen yliopiston sinfoniaorkesterin nimellä ja kotikaupunkinsa lisäksi orkesteriin on päässyt tutustumaan myös mm. Helsingissä, Uppsalassa, Turussa, Jyväskylässä, Tallinnassa ja Seinäjoella. Yhteistyötä TASOn kanssa ovat harrastaneet ainakin bassolaulaja Jaakko Ryhänen, pianisti Antti Siirala, sellistit Samuli Peltonen ja Joona Pulkkinen, näyttelijä Eila Roine ja viihdetaiteilija Simo Frangén. Yliopiston juhlasalin konsertissa TASO soitti mallikkaan ohjelman: Aaron Coplandin Quiet city, Sergei Rahmaninovin Pianokonserton nro 2 c-molli, op. 18 (osat Moderato, Adagio sostenuto – Piú animato – Tempo I, Allegro scherzando) sekä Ludvig van Beethovenin Sinfonian nro 5 c-molli, op. 67 ”Kohtalonsinfonia” (osat Allegro con brio, Andante con moto, Scherzo Allegro ja Allegro).

Ylöjärveltä maailmalle lähtenyt Pauli Jämsä oli saatu orkesterin pianosolistiksi. Pauli Jämsä on nähty erityisesti kamarimuusikkona ja lied-pianistina useasti Euroopassa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja Taiwanissa. Vierailuita hän on tehnyt useissa musiikkikeskuksissa kuten Musikverein, Gulbenkien Center, Izumi Hall ja National Performing Arts Center. Vielä tämän kevään aikana Pauli Jämsän konsertteja voi kuunnella Sveitsissä, Italiassa, Israelissa ja Argentiinassa.

Pianisti Pauli Jämsä on saanut opetusta soittoonsa Sibelius-Akatemiassa Antti Siiralan ja Teppo Koiviston opissa ja vuosina 2010-2015 hän opiskeli Wienin musiikkiyliopistossa Avedes Kouyoumdjianin luokalla. Jämsän tärkeitä musiikillisia vaikuttajia ovat olleet esim. Hatto Beyerle (Alban Berg-kvartetti), Johannes Meissl (Artis-kvartetti), Ralf Gothóni, Miguel da Silva (Ysaÿe-kvartetti), Heime Müller (Artemis-kvartetti) ja Claus-Christian Schuster (Altenberg-trio). Jämsä on päässyt työskentelemään em. kanssa eurooppalaisen kamarimusiikkiakatemian ECMA:n kautta. Pauli Jämsä on myös itse palkittu monissa soolo- ja kamarimusiikkikilpailuissa eri puolilla Eurooppaa.

Pauli Jämsä tiedetään hyvin aktiiviseksi nykymusiikin esittäjäksi ja hän on saanut kantaesittää monia kamarimusiikkiteoksia; viimeksi hänet on nähty solistina Beat Furrerin sekä Olivier Messiaenin teosten kanssa ja vielä loppukevään aikana hän vierailee Buenos Airesin Teatro Colónissa esittämässä mm. Pierre Boulezin teoksia. Syksystä 2016 alkaen Pauli Jämsä on toiminut Grazin oopperan korrepetiittorina ja hoitanut myös kapellimestarin tehtäviä.


TASOn torstai-illan konsertti avattiin venäläis-liettualaisten juutalaissiirtolaisten jälkeläisen, Aaron Coplandin (s. 14.11.1900 Brooklyn ja k. 2.12.1990 North Tarrytown) sävellyksellä Quiet city, jonka hän teki Irwin Shawn samannimiseen näytelmään vuonna 1936. Vaikka näytelmä esitettiin lokakuussa 1907 perustetussa Broadwayn Belasco-teatterissa vain kaksi kertaa, tuli näytelmän tekijöistä myöhemmin maailmankuuluja – ohjauksesta vastasi mm. Elia Kazan. Copland teki teoksestaan vuonna 1941 sovituksen trumpetille, englannintorvelle ja jousisoittimille itsenäistä esittämistä varten. Aaron Copland itse opiskeli musiikkia Pariisissa 1920-luvulla opettajinaan ainakin Paul Vidal ja Nadia Boulanger. Coplandin tuotanto on usein jaettu kahteen osaan: toinen tyyli edustaa laajojen kuulijoiden rakastamia harmonisia, melodisia ja jazz-elementtejä käyttäviä teoksia ja toinen tyyli edustaa pienemmälle yleisölle tarkoitettua vakavamielisempää, abstraktimpaa musiikkia.


Maailmalla soitettavan pianokonserttokirjallisuuden ehdottomaan aateliin kuuluva venäläissäveltäjä Sergei Rahmaninovin (s. 1.4.1873 Semjonovo ja k. 28.3.1943 Beverly Hills) toinen pianokonsertto toimi konsertin solistisena teoksena. Säveltäjä teki kaikki pianokonserttonsa lähinnä itselleen soitettaviksi, koska oli myös ahkera ja konsertoiva pianisti. Rahmaninov itse ihaili myöhäisroantikkona 1800-luvun venäläisiä säveltäjiä, kuten Tšaikovskia ja Rimski-Korsakovia. Nuorena säveltäjä masentui epäonnistuneista esityksistä ja piti kolme vuotta taukoa säveltämisestä. Toinen pianokonsertto syntyi vuonna 1901 ja 28-vuotias säveltäjä omisti teoksensa kiitokseksi häntä hoitaneelle lääkärille, Nikolai Dahlialle.

Rahmaninov lähti Venäjän vallankumouksen jaloista ja muutti Yhdysvaltoihin, jossa teki mittavan pianistinuran. Hänen omaa soittoaan on tallennettu kaikkien hänen säveltämien pianokonserttojen osalta 1920-luvulla Philadelphian orkesterin avustuksella. Rahmaninov vältti tietoisesti modernimpaa sävelkieltä ja kehitti venäläistä ja 1800-luvun romantiikan periaatteita omaksi omaperäiseksi tyyliksi, jossa melankolia, painokkaat rytmit, slaavilainen kiihkeys ja suvantokohdat vaihteluineen ovat hyvin tunnistettavia elementtejä. Soittajalta sävelmateriaali vaatii monasti kämmenen keskimääräistä kattavampaa kokoa. Juuri tässä teoksessa soittajan tulkintoihin pääsee vaikuttamaan loputon aiheiden rikkaus, kielikuvien runollisuus sekä taituruutta vaativa tekniikka.



Saksalaisen Ludvig van Beethovenin (s. 16.12.1770 Bonn ja k. 26.3.1827 Wien) viides sinfonia esitettiin ensikerran Wienissä vuonna 1809. Säveltäjä ei vielä tuolloin ollut kaupungissa kovin tunnettu; lähinnä hänet muistettiin kamarimusiikin säveltäjänä, musiikin, jota kylläkin pidettiin yleisesti vaikeana ja teennäisenä. Varsinainen läpimurto kaupungin muotisäveltäjäksi tapahtui vasta 1814 Wellingtonin voitto-ohjelmasinfonialla sekä seitsemännellä ja kahdeksannella sinfonialla.

TASOn seuraava konsertti järjestetään Tampereen tuomiokirkossa keskiviikkona 10.5.2017 klo 19. Konsertin kapellimestarina toimii Kimmo Tullila ja solisteina vierailevat Annaleena Jämsä (huilu) ja Liisa Viitanen (harppu). Tuomiokirkon konsertissa on ohjelmassa Mozartin Konsertto huilulle, harpulle ja orkesterille KV 299 ja Rautavaaran Sinfonia nro 7 ”Angel of light”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti