Sorsapuistoon
Tampereella kerääntyi n. 7 000 henkeä lauantaina 13.8.2016 Tampere-talon
kupeeseen rakennetun esiintymislavan juureen kuuntelemaan musiikkia. Iltapäivän
musiikkiannin aloitti The Dumb Stuff Band. Sää ei ollut aivan yhtä
suosiollinen, kuin Sorsapuiston konsertissa viime vuonna 15.8.2015, jolloin oli
aivan ihanteelliset piknik- ja konserttiolosuhteet nurmikentällä. Nyt tunnelmaa
hieman latisti kuurosateet, jotka eivät onneksi olleet kovin runsaita estääkseen
musisointia. Tänä vuonna puistoon oli pystytetty myös ravintola-alue sen
palveluita kaipaaville.
Puhaltamista - ei kuitenkaan vettä - jo toisessa polvessa.
Komppi pysyi tiukasti ryhdissä Sorsapuistossa.
The Dumb
Staff Band potkaisi iltapäivän musiikkituokion käyntiin klo 17. Kokoonpanossa
soittaa useampi Tampere Filharmonian soittaja ja lauantaina lavalle oli yhtyeen
omien solistien lisäksi saatu 21.1.1962 Tampereella syntynyt suutari ja levyttävä
artisti, Sami-Jussi Saari. Sami Saaren oma levytysura alkoi vuonna 1997.
Parhaiten hänet muistetaan levytyksistään, kuten Ainutkertainen, Mä teen
oikein, Onnen kyyneleet ja Iisimmin. Suurelta yleisöltä ei varmasti ole jäänyt
unhoon Sami Saaren osallisuus Veeti & The Velvets-lauluyhtyeessä
takavuosina. Vuonna 2010 Sami Saari hyppäsi Juha Hostikan johtaman Dallapé-orkesterin
solistiksi. Sami Saari viihtyy parhaiten kuitenkin soul- ja bluesmusiikin
parissa; hän kutsuu itseään ”suomalaisen soulmusiikin pienviljelijäksi ja
suurkuluttajaksi”.
Sorsapuiston yleisö oli hyvin varustautunut konserttiin.
Ainutkertainen Sami Saari.
The Dumb
Staff Bandin Sorsapuistonkonsertin kokoonpanossa soittivat: Leni Välimäki ja
Vince Boncamper (laulu), Harri Jokihaara (sax.), Aki Välimäki ja Joonas
Silinskas (trump.), Vygantas Silinskas (pasuuna), Timo Kahilainen
(koskettimet), Heikki Markkula (kitara), Heikki Lehtinen (basso) ja Harri
Lehtinen (rummut).
Sorsapuistossa harrastettiin myös stemmalaulua.
Tampere
Filharmoniaa johti Sorsapuistossa orkesterin ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali
(s. 5.11.1985). Elämänsä kunnossa oleva orkesterimme syöksyi omaan osuuteensa Jacques
Offenbachin (s. 20.6.1819 ja k. 5.10.1880) operetin alkusoitolla Orfeus
Manalassa. Tämän jälkeen orkesterimme intendentti Helena Hiilivirta toivotti
lavalle tervetulleeksi puistokonsertin solistin, Tampereella nuoruutensa
viettäneen ja Ylöjärvellä 8.8.1981 syntyneen Maria Mikaela Markuntytär Ylipään.
Näyttelijä/laulaja Ylipää aloitti oman osuutensa Pessi Levannon sovituksella
Hymni rakkaudelle (Marguerite Monnot) ja Markku Johanssonin sovituksella
kappaleesta Padam, Padam (Norbert Glanzberg), molemmat alkuperäiskielellä
laulaen.
Tampere-talon johtaja Pauliina Ahokas kertoo talon remonteista.
Jälleen oli
mainion orkesterimme vuoro loistaa ja tässä vaiheessa puistokonsertin yleisölle
esiteltiin orkesterin konserttimestari, Pekko Pulakka, joka sai toimia John
Williamsin teeman elokuvasta Schindlerin lista viulusolistina. Orkesterimme
jatkoi vielä sikermällä musikaalista The Sound of Music; musikaalin sävelsi
aikanaan Richard Rodgers ja orkesterin sovituksesta vastasi Robert Russell
Bennett.
Tampere Filharmonia ja Maria Ylipää.
3.12.2015
tuli kuluneeksi sata vuotta säveltäjä Toivo Pietari Johannes Kärjen syntymästä
ja lauantaina 13.8.2016 esiteltiin hänen tuotantoaan peräti kolmen kappaleen
verran puistokonsertissa. Toivo Kärjellä oli myös vankka liitos Tampereeseen,
sillä hän vietti opiskelu ajan täällä ja aloitti kaupungissamme myös
ammattimuusikon uransa vuonna 1935 ylioppilaaksi päästyään Klassillisesta
lyseosta. Tässä yhteydessä soi ensin kaksi Kärjen ikivihreää sävelmää, Siks oon
mä suruinen ja Jos helmiä kyyneleet ois, jotka Marzi Nyman oli sovittanut tämän
päivän henkeen. Tässä yhteydessä ei voi olla ihmettelemättä, miksi
puistokonsertin käsiohjelmasta oli laulettujen teosten kohdalta jätetty
sanoittajatiedot puuttumaan. Siks oon mä suruinen levytettiin 4.3.1944 (Olavi
Virta lauloi levylle) ja se on säveltäjänsä ehkä tunnetuin tango, jonka
tuolloinen Kärjen luottosanoittaja, kirjanpitäjä Kerttu Mustonen (s. 21.3.1892
Nurmes ja k. 21.5.1959 Helsinki) sanoitti. Jos helmiä kyyneleet ois levytettiin
1.4.1968 ja levysovituksen teki aikanaan Paul ”Nacke” Johansson (26.6.1932
Turku ja k. 14.10.2007 Finström), Markku Johanssonin velipuoli ja armoitettu
sovittaja. Naissanoittajistamme jo nuorena menehtynyt Helena Eeva (s.
13.10.1923 Metsäpirtti ja k. 24.3.1960 Helsinki) on sommitellut lauluun sanat
ja ensilevytyksen lauloi Paula Koivuniemi. Marzi Nymanin sovittama oli myös
Ennen kuolemaa (Georges Boulanger) ja kukin näistä kolmesta laulusta sai
tulkitsijakseen Maria Ylipään.
Solistin
vetäessä henkeä soitti vauhdikas orkesterimme väliin taas vähän
elokuvamusiikkia; He’s a Pirate kappale elokuvasta Pirates of the Caribbean
(Klaus Badelt), johon sovituksen muotoili Christopher Tin. Jenkan jatkoksi soi
vielä Zequinha de Abreun Tico tico Walter ”Jocho” Velásquezin sovittamana.
Heinolan
lahja suomalaiselle musiikkitaiteelle ja Vantaan viihdeorkesterin pitkäaikainen
johtaja, Markku Johansson (s. 22.3.1949 Lahti), sai esitellä vielä kahden
laulun verran sovitustaitojaan Sorsapuiston yleisölle. Ensin kajahti Astor
Piazzollan Yo soy Maria, tango oopperasta Maria de Buenos Aires, jota
välittömästi seurasi Hans Langin Oh, It’s So Quiet. Säveltäjä Kaj Chydenius (s.
16.10.1939 Kuusankoski) teki Aune Helinä (Anu) Kaipaisen (s. 14.3.1933 Muolaa
ja k. 29.9.2009 Helsinki) runoon Nuoruustangon vuonna 1971. Kirjailija Anu
Kaipainen oli orkesterimme edesmenneen nimikkosäveltäjä Jouni Kaipaisen äiti. Arthur
Fuhrmann (s. 11.3.1930 Hannover ja k. 5.2.2013 Helsinki), joka tuli ensimmäisen
kerran Hannoverista Suomeen soittamaan Linnanmäelle vuonna 1952, teki tangosta
orkesterisovituksen. Jälleen näissä lauluissa Maria Ylipää pääsi näyttämään
kielitaitojaan.
Käsiohjelman
mukainen loppunumero oli säästetty orkesterille; Leroy Andersonin Trumpetistien
vapaapäivä tuupattiin menemään kolmella trumpetilla. Yleisön
suosionosoituksista ei meinannut tulla loppua ja orkesterimme heltyi vielä
yhteen ylimääräiseen numeroon soittamalla. Toivo Kärjen tangoista Täysikuu jäi
Sorsapuiston lauantai-iltaan soimaan viimeksi Arthur Fuhrmannin sovituksena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti