tiistai 6. syyskuuta 2016




Sorsapuistoon Tampereella kerääntyi n. 7 000 henkeä lauantaina 13.8.2016 Tampere-talon kupeeseen rakennetun esiintymislavan juureen kuuntelemaan musiikkia. Iltapäivän musiikkiannin aloitti The Dumb Stuff Band. Sää ei ollut aivan yhtä suosiollinen, kuin Sorsapuiston konsertissa viime vuonna 15.8.2015, jolloin oli aivan ihanteelliset piknik- ja konserttiolosuhteet nurmikentällä. Nyt tunnelmaa hieman latisti kuurosateet, jotka eivät onneksi olleet kovin runsaita estääkseen musisointia. Tänä vuonna puistoon oli pystytetty myös ravintola-alue sen palveluita kaipaaville.
Puhaltamista - ei kuitenkaan vettä - jo toisessa polvessa.
Komppi pysyi tiukasti ryhdissä Sorsapuistossa.


The Dumb Staff Band potkaisi iltapäivän musiikkituokion käyntiin klo 17. Kokoonpanossa soittaa useampi Tampere Filharmonian soittaja ja lauantaina lavalle oli yhtyeen omien solistien lisäksi saatu 21.1.1962 Tampereella syntynyt suutari ja levyttävä artisti, Sami-Jussi Saari. Sami Saaren oma levytysura alkoi vuonna 1997. Parhaiten hänet muistetaan levytyksistään, kuten Ainutkertainen, Mä teen oikein, Onnen kyyneleet ja Iisimmin. Suurelta yleisöltä ei varmasti ole jäänyt unhoon Sami Saaren osallisuus Veeti & The Velvets-lauluyhtyeessä takavuosina. Vuonna 2010 Sami Saari hyppäsi Juha Hostikan johtaman Dallapé-orkesterin solistiksi. Sami Saari viihtyy parhaiten kuitenkin soul- ja bluesmusiikin parissa; hän kutsuu itseään ”suomalaisen soulmusiikin pienviljelijäksi ja suurkuluttajaksi”.
Sorsapuiston yleisö oli hyvin varustautunut konserttiin.
Ainutkertainen Sami Saari.


The Dumb Staff Bandin Sorsapuistonkonsertin kokoonpanossa soittivat: Leni Välimäki ja Vince Boncamper (laulu), Harri Jokihaara (sax.), Aki Välimäki ja Joonas Silinskas (trump.), Vygantas Silinskas (pasuuna), Timo Kahilainen (koskettimet), Heikki Markkula (kitara), Heikki Lehtinen (basso) ja Harri Lehtinen (rummut).
Sorsapuistossa harrastettiin myös stemmalaulua.

Tampere Filharmoniaa johti Sorsapuistossa orkesterin ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali (s. 5.11.1985). Elämänsä kunnossa oleva orkesterimme syöksyi omaan osuuteensa Jacques Offenbachin (s. 20.6.1819 ja k. 5.10.1880) operetin alkusoitolla Orfeus Manalassa. Tämän jälkeen orkesterimme intendentti Helena Hiilivirta toivotti lavalle tervetulleeksi puistokonsertin solistin, Tampereella nuoruutensa viettäneen ja Ylöjärvellä 8.8.1981 syntyneen Maria Mikaela Markuntytär Ylipään. Näyttelijä/laulaja Ylipää aloitti oman osuutensa Pessi Levannon sovituksella Hymni rakkaudelle (Marguerite Monnot) ja Markku Johanssonin sovituksella kappaleesta Padam, Padam (Norbert Glanzberg), molemmat alkuperäiskielellä laulaen.

Tampere-talon johtaja Pauliina Ahokas kertoo talon remonteista.


Jälleen oli mainion orkesterimme vuoro loistaa ja tässä vaiheessa puistokonsertin yleisölle esiteltiin orkesterin konserttimestari, Pekko Pulakka, joka sai toimia John Williamsin teeman elokuvasta Schindlerin lista viulusolistina. Orkesterimme jatkoi vielä sikermällä musikaalista The Sound of Music; musikaalin sävelsi aikanaan Richard Rodgers ja orkesterin sovituksesta vastasi Robert Russell Bennett.
Tampere Filharmonia ja Maria Ylipää.

3.12.2015 tuli kuluneeksi sata vuotta säveltäjä Toivo Pietari Johannes Kärjen syntymästä ja lauantaina 13.8.2016 esiteltiin hänen tuotantoaan peräti kolmen kappaleen verran puistokonsertissa. Toivo Kärjellä oli myös vankka liitos Tampereeseen, sillä hän vietti opiskelu ajan täällä ja aloitti kaupungissamme myös ammattimuusikon uransa vuonna 1935 ylioppilaaksi päästyään Klassillisesta lyseosta. Tässä yhteydessä soi ensin kaksi Kärjen ikivihreää sävelmää, Siks oon mä suruinen ja Jos helmiä kyyneleet ois, jotka Marzi Nyman oli sovittanut tämän päivän henkeen. Tässä yhteydessä ei voi olla ihmettelemättä, miksi puistokonsertin käsiohjelmasta oli laulettujen teosten kohdalta jätetty sanoittajatiedot puuttumaan. Siks oon mä suruinen levytettiin 4.3.1944 (Olavi Virta lauloi levylle) ja se on säveltäjänsä ehkä tunnetuin tango, jonka tuolloinen Kärjen luottosanoittaja, kirjanpitäjä Kerttu Mustonen (s. 21.3.1892 Nurmes ja k. 21.5.1959 Helsinki) sanoitti. Jos helmiä kyyneleet ois levytettiin 1.4.1968 ja levysovituksen teki aikanaan Paul ”Nacke” Johansson (26.6.1932 Turku ja k. 14.10.2007 Finström), Markku Johanssonin velipuoli ja armoitettu sovittaja. Naissanoittajistamme jo nuorena menehtynyt Helena Eeva (s. 13.10.1923 Metsäpirtti ja k. 24.3.1960 Helsinki) on sommitellut lauluun sanat ja ensilevytyksen lauloi Paula Koivuniemi. Marzi Nymanin sovittama oli myös Ennen kuolemaa (Georges Boulanger) ja kukin näistä kolmesta laulusta sai tulkitsijakseen Maria Ylipään.

Solistin vetäessä henkeä soitti vauhdikas orkesterimme väliin taas vähän elokuvamusiikkia; He’s a Pirate kappale elokuvasta Pirates of the Caribbean (Klaus Badelt), johon sovituksen muotoili Christopher Tin. Jenkan jatkoksi soi vielä Zequinha de Abreun Tico tico Walter ”Jocho” Velásquezin sovittamana.


Heinolan lahja suomalaiselle musiikkitaiteelle ja Vantaan viihdeorkesterin pitkäaikainen johtaja, Markku Johansson (s. 22.3.1949 Lahti), sai esitellä vielä kahden laulun verran sovitustaitojaan Sorsapuiston yleisölle. Ensin kajahti Astor Piazzollan Yo soy Maria, tango oopperasta Maria de Buenos Aires, jota välittömästi seurasi Hans Langin Oh, It’s So Quiet. Säveltäjä Kaj Chydenius (s. 16.10.1939 Kuusankoski) teki Aune Helinä (Anu) Kaipaisen (s. 14.3.1933 Muolaa ja k. 29.9.2009 Helsinki) runoon Nuoruustangon vuonna 1971. Kirjailija Anu Kaipainen oli orkesterimme edesmenneen nimikkosäveltäjä Jouni Kaipaisen äiti. Arthur Fuhrmann (s. 11.3.1930 Hannover ja k. 5.2.2013 Helsinki), joka tuli ensimmäisen kerran Hannoverista Suomeen soittamaan Linnanmäelle vuonna 1952, teki tangosta orkesterisovituksen. Jälleen näissä lauluissa Maria Ylipää pääsi näyttämään kielitaitojaan.

Käsiohjelman mukainen loppunumero oli säästetty orkesterille; Leroy Andersonin Trumpetistien vapaapäivä tuupattiin menemään kolmella trumpetilla. Yleisön suosionosoituksista ei meinannut tulla loppua ja orkesterimme heltyi vielä yhteen ylimääräiseen numeroon soittamalla. Toivo Kärjen tangoista Täysikuu jäi Sorsapuiston lauantai-iltaan soimaan viimeksi Arthur Fuhrmannin sovituksena.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti