Pirkkalan vanha kirkko 15.6.2016.
Pirkkalan vanha kirkko valmistui vuonna 1921.
Pirkkalan
vanhassa, vuonna 1921 rakennetussa tiilikirkossa – jonka suunnitteli arkkitehti
Ilmari Launis – käynnistyi keskiviikkona 15.6.2016 klo 19 kesäkonserttisarja.
Kesäkonserttisarjan aloittivat viulutaiteilija Henrik Perelló ja musiikin
maisteri ja dir.cant. Liisa Aaltola. Kauniin kesäillan konsertti oli otsikoitu:
Suosikkisävelmiä viululle. Konsertin säestysosuudet ja yhden soolonumeron hoiti
Pirkkalan seurakunnan kanttori Liisa Aaltola vuonna 1972 uusituilla Kangasalan
urkutehtaan 16-äänikertaisilla uruilla.
Pirkkalan vanha hautausmaa otettiin uudelleen käyttöön vuonna 1921.
Kesäkonsertti
Pirkkalan vanhassa kirkossa lähti käyntiin viulisti ja säveltäjä Francesco
Maria Veracinin (s. 1.2.1690 ja k. 31.10.1768) Largolla, jota välittömästi
seurasi Ave Maria (J.S.Bach/C.Gounod). Konsertti jatkui Livornossa syntyneen
säveltäjä-viulistin Pietro Nardinin (s. 12.4.1722 ja k. 7.5.1793) Larhettolla. Barokkimusiikki
jatkui mestari Johann Sebastian Bachin (s. 31.3.1685 Eisenach ja k. 28.7.1750
Leipzig) musiikilla; Air-osa orkesterisarjasta nro 3, D-duuri, BWV 1068 ja
urkusoolona Johann Sebastian Bachin loistavasti uruille kirjoittama Antonio
Vivaldin Konserton a-molli, BWV 593, ensimmäinen osa Allegro, jonka Vivaldi alun
perin kirjoitti kahdelle viululle, jousille ja continuolle.
Kirkossa on Kangasalan urkutehtaan 16-äänikertaiset urut vuodelta 1972.
Yhteismusisointi
jatkui seuraavaksi säveltäjä ja pianisti Sergei Rachmaninoffin (s. 20.3.1873 ja
k. 28.3.1943) teoksella Vocalise, Op. 34, No. 14, joka sävellettiin ja
julkaistiin vuonna 1915. Säveltäjä omisti teoksen sopraano Antonina
Nezhdanovalle. Kotimaista musiikkia konsertissa edusti kaksi Oskar Merikannon (s.
5.8.1868 Helsinki ja k. 17.2.1924 Oitti) sävellystä; Oi, muistatko vielä sen
virren ja Valse lente, Op. 33 vuodelta 1898. Oskar Merikanto toimi yli
kolmekymmentä vuotta Helsingin Johanneksenkirkon urkurina, oli perustamassa
Kotimaista Oopperaa vuonna 1911 ja toimi myös sen ensimmäisenä kapellimestarina
sekä toimi Päivälehden musiikkikriitikkona pitkään. Hiljan menehtynyt laulaja
ja pianisti Lasse Mårtensonin isä, Elis Hjalmar Mårtenson (s. 8.6.1890 Inkoo ja
k. 4.6.1957 Helsinki) oli Oskar Merikannon oppilas Helsingin musiikkiopistossa
vuosina 1911-1915 ja myöhemmin Elis Mårtenson toimi vuosina 1939-1957
Sibelius-Akatemian urkujensoiton professorina. Hänen opetuksestaan pääsivät
nauttimaan merkittävät musiikkityöläiset; Enzio Forsblom, Tapani Valsta, Tauno
Äikää, Antti Koskinen ja Taneli Kuusisto.
Pirkkalan vanhan kirkon alttaritaulun maalasi Uuno Alanko vuonna 1937.
Kesäkonsertin
loppupuolella tulivat vielä esille tango nuevon taitajan, Astor Pantaleón Piazzolan
(s. 11.3.1921 ja k. 4.7.1992) vuonna 1972 säveltämä Oblivion. Säveltäjä itse
levytti teoksen albumille orkesterin kanssa Italiassa vuonna 1982 ja tämä
musiikki löysi tiensä myös vuonna 1984 Marco Bellocchion ohjaamaan elokuvaan
Enrico IV. Vielä ennen päätösnumeroa oli vuorossa Gaetano Pugnani/Fritz
Kreislerin Preludion ja Allegron. Konsertin päätösnumeroksi oli valittu sovitus
skånelaisesta kansansävelmästä Bred dina vida vingar (Mua siipeis suojaan
kätke, virsi 552), jonka sovittamisesta oli vastuussa Leif Johansson.
Henrik Perelló ennen konserttia.
Henrik
Perellón isän ja isoisän puolelta on suvussa kulkenut kuvallista ja
musiikillista lahjakkuutta. Henrikin isä, Luis Perelló-Farré toimi 1970-luvulla
Tampereen kaupunginorkesterin konserttimestarina. Vuonna 1969 syntynyt Henrik
aloitti viulunsoiton opinnot oman isän ohjauksessa ja Tampereen musiikkiopistossa
Arkady Vinokurovin opissa, josta opinnot jatkuivat R. Cekuoliksen ja A.
Glazunovin johdolla. Tämän jälkeen Perelló opiskeli Tampereen konservatoriossa
Pentti Salosen luokalla. Sibelius-Akatemiassa Perelló pääsi professori Igor
Bezrodnyin ohjaukseen ja suoritti viulunsoiton diplomitutkinnon vuonna 1996
erinomaisin arvosanoin. Myöhemmin hän vielä täydensi opintojaan V. Klimovin, A.
Melnikovin ja G. Zhislinin mestarikursseilla. Konserttimestarina Henrik Perelló
on toiminut Suomen Kansallisoopperan, Savonlinnan oopperajuhla, Tampere
Chamberin ja Tampere Filharmonian orkestereissa sekä määräaikaisesti Porin
Sinfoniettan ja Vaasan kaupunginorkesterin konserttimestareina. Monien tunnetuimpien
kapellimestareidemme johdolla Perelló on soittanut ja hän toimii myös
aktiivisesti solistina ja kamarimuusikkona erilaisissa kokoonpanoissa.
Säveltäjä ja pianisti Sergei Rachmaninoff.
Säveltäjä ja urkuri Oskar Merikanto.
Olemme
tottuneet kuulemaan ja näkemään Perellón myös viihteellisen viulun mestarina ja
erityisen läheiseksi hän kokee crossover-viulistina varsinkin argentiinalaisen
tangon ja tango nuevon. Hän onkin kiertänyt esittämässä Astor Piazzollan
musiikkia In Time-kvintettinsä kanssa kotimaan lisäksi ympäri maailmaa.
Kvintetti on levyttänyt viisi levyllistä Piazzollan musiikkia ja sarjan
ensimmäinen levy Piazzolla In Time valittiin vuoden levyksi vuonna 1995. In
Time-kvintetti pokkasi ensimmäisen palkinnon ensimmäisessä kansainvälisessä
Astor Piazzolla kilpailussa vuonna 1994. Perelló soittaa myös Cuarteto
Perelló-kokoonpanossa. Jazz-musiikkia Perelló musisoi gipsy jazz-tyyliin, jota
aikanaan edusti maailmalla Stephane Grappelli. Studiomuusikkona Henrik Perelló
on myös hyvin käytetty, koska hänen soittoaan löytyy yli tuhannelta ääniraidalta.
Perellólle myönnettiin Pirkanmaan taidetoimikunnan kulttuuritekopalkinto vuonna
2005.
Liisa Aaltola
opiskeli urkujen- ja cembalonsoittoa Sibelius-Akatemian nuoriso- ja
kirkkomusiikkiosastolla Olli Porthanin, Jaana Ikosen ja Anssi Mattilan
ohjauksessa. Opintojen täydentämistä hän on jatkanut Harald Vogelin, Mitzi
Meyersonin ja Josh van Immerseen mestarikursseilla. Ensikonsertti tapahtui
vuonna 1991 Sibelius-Akatemian konserttisarjassa Helsingin Tuomiokirkossa.
Tämän jälkeen hän on toiminut continuosoittajana, kamarimuusikkona ja
säestäjänä sekä vieraillut orkesterimuusikkona ja –solistina tehden yhteistyötä
monien solistien, kuorojen ja orkestereiden kanssa. Kotimaan konserttien
lisäksi hän on vieraillut myös Saksassa. Kanttorintyönsä ohessa Aaltola on
opettanut urkujen- ja cembalonsoittoa Lahden, Tampereen ja Helsingin
konservatorioissa sekä Pirkanmaan musiikkiopistossa. Aaltola on esittänyt koko
Johann Sebastian Bachin urkutuotannon konserteissaan ja hänelle myönnettiin
konserttisarjastaan Pirkkalan kulttuuripalkinto vuonna 2010.
Konsertin taiteilijat Henrik Perelló ja Liisa Aaltola.
Pirkkalan
vanhan kirkon kesäkonserttisarja jatkuu ensi keskiviikkona 22.6.2016 klo 19
Kulojen perhekonsertilla, jossa laulavat ja musisoivat Satu Kaarisola-Kulo
(laulu ja piano), Heikki Kulo (laulu ja sello), Silja Kulo (laulu ja piano),
Jaakko Kulo (laulu ja sello) ja Ahti Kulo (laulu ja alttoviulu). Vanha kirkko
löytyy Pirkkalasta osoitteesta Anian rantatie 226. Musiikkirikasta
konserttikesää toivotan aivan kaikille musiikkinälkäisille!
Ensiviikolla Henrik Perellón musisointi jatkuu Madridissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti