Tuusulanjärven
rantamaisemien taiteilijayhteisön Ainolasta – Aino ja Jean
Sibeliuksen kodista – pitää nykyään huolta sekä vastaa paikan
museotoiminnasta säädekirjan mukaisesti Ainolasäätiö, jonka
perustivat 22.2.1972 valtio, Sibelius-Seura ja Aino ja Jean
Sibeliuksen omaiset. Yhteistyö sujuu Museoviraston kanssa ja valtio
on valtuuttanut Senaatti-kiinteistöt vastaamaan Ainolan alueen sekä
sen rakennusten kunnosta. Ainola on säilynyt juuri siinä kuosissa,
mihin talo jäi Aino Sibeliuksen kuoltua kesäkuussa 1969. Suomen
valtion omistukseen Ainola irtaimistoineen päätyi Sibelius-Seuran
aloitteesta tehdyllä kauppakirjalla 12.3.1972. Museona Ainola alkoi
toimia vuonna 1974, jolloin sinne valmistui myös Aulis Blomstedtin
suunnittelema uudempi rakennus. Nykyisin ainakin kesäisin
Tuusulanjärven taiteilijayhteisön taiteilijakodeista Ainolan
lisäksi ovat yleisölle avoinna J. H. Erkon Erkkola, Pekka Halosen
Halosenniemi ja Juhani Ahon Ahola.
Aino
ja Johan Julius Christian Sibelius kihlautuivat vuonna 1890 salaa
perheiltään ja avioliitto solmittiin 10.6.1892 Järnefeltien
kesäpaikassa Tottesundin kartanossa Vaasan lähellä. Aino Järnefelt
syntyi 10.8.1871 Hausjärvellä August Alexander Järnefeltin ja
Elisabeth Clodt von Jürgensburgin kaikkiaan yhdeksästä lapsesta
seitsemäntenä. Isä nimitettiin Kuopioon läänin kuvernööriksi
vuonna 1884 ja Ainon opinnot keskeytyivät Helsingin Suomalaisessa
tyttökoulussa perheen muuton vuoksi. Oppikoulun päästötodistuksen
hän sai vuonna 1887 ja perhe muutti jälleen isän työn perässä
Vaasaan vuonna 1888. Kotoa Aino sai opin kotitaloustaitoihin ja
lahjakas tyttö soitti pianoa, kirjoitti ja luki laajasti
kaunokirjallisuutta. Hän teki myös pieniä suomennustöitä sekä
kävi Kuopiossa ja Vaasassa veistokoulua. Aino kertoi äitinsä
kasvattaneen lapsensa epäitsekkyyteen, todellisuuteen sekä
itsehillintään, koska oli itse ollut nuorena kiivasluonteinen.
Kodin perua oli ilmeisesti myös Ainon tapa hoitaa ongelmatilanteet;
mykkäkoululla hoidettiin Sibeliuksen perheessä lukemattomat
koettelemukset.
Kirjailija
Juhani Aho oli hyvin kiinnostunut Ainosta myös aikaisemmin, mutta
Aino ei tuntenut samoin. Ainon ja Jannen ensimmäinen tytär, Eva,
syntyi vuonna 1893. Perheellä ei ollut tuossa vaiheessa Helsingissä
asuessaan vakituista kotia ja he muuttivatkin 1890-luvulla
osoitettaan monasti. Sibelius toimi opettajana sekä Martin
Wegeliuksen musiikkiopistossa että Robert Kajanuksen
orkesterikoulussa, mutta vietti myös mm. opiskelunsa vuoksi aikaansa
ulkomailla. Erityisesti säveltäjää veti puoleensa
taiteilijaystävien kanssa vietetyt alkoholipitoiset pitkät rupeamat
mm. Helsingin Kämpissa, jotka koettelivat perheen harmoniaa ja
haittasivat myös luovaa sävellystyötä. Aikaa myöten myös
säveltäjä itsekin huomasi, että hänen työskentelynsä
kaupungissa muodostuisi pitemmän päälle mahdottomaksi. Omaa
työtänsä tekivät ja ohjeita maalle muuton eduista antoivat myös
Axel Carpelan, Elisabeth Järnefelt (Ainon äiti), kirjailija Arvid
Järnefelt (Ainon veli), taidemaalari Eero Järnefelt (Ainon veli)
puolisonsa Saimin kanssa, taiteilija Pekka Halonen Maija vaimonsa
kanssa sekä varsinkin kirjailija Juhani Aho puolisonsa taidemaalari
Venny Soldan-Brofeldtin kanssa.
Sibelius
jätti Helsingin huurut vuoden 1899 alussa ja muutti Keravalle
Lundgrenin huvilaan työstämään ensimmäistä sinfoniaansa. Aino
Sibelius tyttärineen tuli perässä Keravalle toukokuun lopussa
1899, mutta pian havaittiin, ettei huvila sopinut perheen asunnoksi.
Nyt Sibeliukset vuokrasivat Mattilan talon Keravanjoen kupeesta
muutaman kilometrin päästä Keravan asemasta. Täällä perhe
vietti aikaa kolme vuotta ja täällä myös perheen Kirsti tytär
sairastui lavantautiin ja menehtyi helmikuussa 1900 vain vuoden ja
kolmen kuukauden ikäisenä. Sibeliukselle tapaus oli niin kova
paikka, että hän ei koskaan puhunut menehtyneestä tyttärestään.
Viimeiset vuodet Mattilassa olivat Sibeliuksen perheelle todella
vaikeita aikoja; säveltäjän kulkiessa maailmalla Aino teki
surutyötä ja vaipui pitkään masennukseen eristäytyen muusta
maailmasta. Läheiset kävivät jo levottomiksi laihtuvat Ainon
vuoksi. Sukusiteet muodostuivat nyt tärkeiksi Ainolle etenkin Eero
ja Saimi Järnefeltiin. Juhannuksen 1901 Sibeliukset viettivät
Suvirannassa, Eero ja Saimi Järnefeltin taiteilijakodissa
Tuusulanjärven rannassa.
Juhani
Aho ja Venny Soldan-Brofeldt asuivat myös Aholaa Tuusulan rantatien
maisemissa ja he ryhtyivät nyt auttamaan Sibeliuksia uuden kodin
löytämisessä. Yhtenä vaihtoehtona mainittiin Vanhakylän kartano,
jossa Eero Järnefeltin perhe asui kun Suvirantaa rakennettiin.
Juhani Aho kyyditsi Gutten Soldanin kanssa Sibeliuken järven jäätä
pitkin hevoskyydillä vastarannalle asiasta neuvottelemaan.
Sibeliuksen ryyppymaine oli kuitenkin jo kiirinyt kartanon emännän
Anni Åströmin tietoon, eikä hän ollut halukas vuokraamaan
kartanoa säveltäjän perheelle. Seuraavaksi Saimi ja Venny
ehdottivat Sibeliuksille Sahankaaressa sijaitsevaa ”pehtorin
taloa”, mutta Sibeliukset taas eivät innostuneet tästä
vaihtoehdosta. Sitten ehdolla oli Valkeapään huvila yläkerta kylän
keskustassa, mutta se hylättiin liian keskeisen sijaintinsa vuoksi.
Viimeisenä oljenkortena oli vielä vuokrata Aholaa, sillä sen
isäntäpari oli suunnitellut pitkää ulkomaanmatkaa. Koska Venny
oli tämän matkan suhteen vielä häilyväinen, tämäkin
suunnitelma joutui syrjään. Tässä vaiheessa Sibelius alkoi taas
etsiä perheelleen kotia Helsingistä, jonne perhe taas muuttikin
syksyllä 1902.
Sibeliuksen
perheeseen syntyi tammikuussa 1903 Katarina. Ainakin lopusta vuotta
1901 lähtien yhtenä vaihtoehtona Sibeliukset olivat pohtineet oman
kodin rakennuttamista ja käytännön rakenraminen alkoikin syksyllä
1903. Sibelius oli kevättalvella 1903 hiihtoretkellä Eero
Järnefeltin kanssa löytäneet talolle ihanteellisen paikan. Talon
paikka tunnettiin ”Kielorinteenä” ja maat kuuluivat Järvenpään
kartanolle. Varsinaiset kaupat Westermarckien kanssa tehtiin 0,75
hehtaarin tontista 18.11.1903 kauppahinnan ollessa 4 500 mk ja
rakennustöiden ajaksi Sibeliuksen perhe asui Tuusulan Tuomalan kylän
Kylänpään talossa. Päivää myöhemmin eli 19.11.1903 Christian
Sibelius – säveltäjän veli – kirjoitti huolissaan veljelleen:
”Janne, sinun täytyy ryhtyä absolutistiksi. Sinun täytyy.”
Alkuun rakennuttamista rahoitettiin Sibeliuksen enolta, Axel Borgilta
saadulta perintörahoilla, mutta pääosin rahoitus tuli lainoilla ja
vekseleillä. Vekseleitä olivat takaamassa ainakin Sibeliuksen
ystävä von Qvanten ja rautakauppias Renlund sekä Fazer. Sibelius
myös sävelsi hyvin ahkerasti ja varsinkin johti konsertteja, koska
sillä teki enemmän rahaa. Korvaamattomana apuna rakennusprojektin
aikana toimi Eero Järnefelt, koska hän pystyi läheltä
Suvirannasta valvomaan työmaan edistymistä. Rakennuksella oli
ainakin osittain samoja rakennusmiehiä, kun Suvirantaa
rakennettaessa. Sibelius sai kaupassa käyttöoikeuden tontilleen
johtavaan tiehen sekä luvan vetää puhelinjohto Kyrölän maiden
halki. Vaikka tontti ei ollutkaan rantatontti, sai Sibelius kuitenkin
venepaikan Tuusulanjärven rannalta ja luvan käyttää rantaa
uimapaikkana. Kauppaan liittyi optio, jonka mukaan tonttia pystyi
isontamaan jatkossa Kyrölän talon maista, kauppahinnan ollessa 6
000 mk:n hehtaarilta. Lars Sonckin palkkioihin hupeni saman verran
rahaa, kun Sibelius sai enoltaan perintöä.
Alkuperäistä
Ainolan tonttia laajennettiin vuonna 1912 ensimmäisen kerran, kun
Sibelius sai perinnön Thekla-tädiltään ja käytti rahat
tonttiinsa. Täältä asti sai alkunsa Ainon omin käsin raivaama ja
istuttama puutarha, joka ankeina vuosina antoi jopa perheelle
ravintoa. Sitä seuraava tonttikauppa tehtiin vuonna 1925, jolloin
vuonna 1916 istutettua kuusiaitaa jatkettiin nykyiselle
sisääntuloportille asti. Tämä tonttikauppa rahoitettiin Heikki
Klementin Armi-puolison Sibeliuksen 60-vuotislahjaksi järjestämällä
rahankeruulla Suomen sekakuoroilta. Viimeisen tonttikauppansa
Sibelius teki omin varoin, kun E. N. Setälä 30-luvulla alkoi myydä
puita mailtaan Sibeliuksen tontin itäpuolelta. Setälä ennätti
kuolla kesken kauppaneuvottelun vuonna 1935 ja kauppa toteutui vasta
vuonna 1936 Setälän kuolinpesän kanssa. Laajennuksen jälkeen
Sibeliukset omistivat lähes koko metsäsaarekkeen; puutarhasta
muodostui Ainolle rakas paikka ja metsä rauhoitti säveltäjää.
Tontin kaakkoiskulmassa sijaitsi Temppeliksi kutsuttu niemeke, jonka
juurakkotuolissa Sibelius rentoutui usein.
Ainolan
suunnitteli yksi kansallisromanttisen kauden merkittävimmistä
arkkitehdeistamme, Lars Eliel Sonck (s. 10.8.1870 Kälviä ja k.
14.3.1956 Helsinki). Sonck tunnetaan varsinkin suunnittelemistaan
jugendkirkoista, kuten Turun Mikaelin kirkko, Tampereen Johanneksen
kirkko eli nykyinen Tuomiokirkko, Kallion kirkko, Mikael Agricolan
kirkko ja Pyhän Yrjön kirkko sekä mm. Naantalin Kultarannan,
Alfred Kordelinin hautakappelin ja Uuno Klamin kesähuvilan
suunnittelijana. Ilmeisesti Sonckista tuli Ainolan suunnittelija
läheisen Villa Enckellin (Vårbacka) rakennuttajan Gösta Enckellin
lämpimästi suositellessa häntä Sibeliukselle. Sibeliuksen
nimenomaisesta toiveesta hän suunnitteli rakennuksen aluksi pienelle
tontille Kielomäen rinteessä, josta näkymä oli noin puolen
kilometrin päässä sijaitsevalle Tuusulanjärvelle. Rakennustöiden
aikana vastaavana rakennusmestarina toimi Juhani Ahon suosittelema
Richard Laine. Rakennustömaalla kului honkahirsiä kaikkiaan noin
viisi kilometriä. Pekka Halosen suosituksesta hirret tuotiin
Tuusulaan Suolahdesta Keski-Suomesta. Takkamestari Gröönroos omin
käsin maalasi takan tiilet vihreäksi.
Sibeliuksen
perheen tavarat saapuivat uuteen kotiin Ainolaan syyskuun
puolivälissä 1902, vaikka varsinainen muuttopäivä oli 24.9.1904.
Muuttopäivänä talo ei ollut vielä valmis, esim. sisustustyöt ja
peltityöt jatkuivat vielä lokakuun loppuun ja kaivon ja kerrarin
osalta työt jatkuivat vielä senkin jälkeen. Aluksi vain
rakennuksen alakerta oli asuinkäytössä ja hirsihuvila oli
ulkopuolelta verhoamaton pärekattoineen. Sisäänkäynti tapahtui
terassin kautta tampuriin, josta pääsi muista tiloista erotettuun
Sibeliuksen työhuoneeseen eli nykyiseen saliin. Tampurista
kuljettiin myös olohuone-ruokasaliin ja sieltä edelleen keittiöön
sekä vanhempien ja lapsien makuutiloihin. Vasta vuonna 1911 yläkerta
otettiin käyttöön ja keittiötä laajennettiin. Yläkertaan
sijoitettiin Sibeliuksen työhuone ja vanhempien makuuhuone.
Ruokasalin ja vanhan työhuoneen välille puhkaistiin leveä aukko,
ja rakennus sai tässä yhteydessä vaalean lautaverhoilun. Sähkö
vedettiin Ainolaan vasta vuonna 1919, mutta sähkölämmitys tuli
vasta 1960-luvulla yhdessä vesijohtojen kanssa. Sibeliuksen
elinaikana ei taloon tullut vesijohtoa. Vielä vuonna 1935 alakerran
lastenhuone muutettiin kirjastoksi Sibeliuksen vävyn, arkkitehti
Aulis Blomstedtin suunnitelmien mukaisesti.
Ainolaan
vuonna 1905 valmistui Aino Sibeliuksen suunnittelema tervattu,
hirsinen saunarakennus, joka tosin paloi vuonna 1925, mutta
rakennettiin jälleen uusiksi edellisen tapaan. Saunarakennuksen
erikoisuus oli viereisestä vinttikaivosta nostetun veden tulo
vesikourua pitkin suoraan saunan pesuhuoneeseen. Pesuhuoneen nurkan
padan yläpuolelta kouru jatkui viereisen huoneen kylpyammeeseen.
Ainolan tontilla sijaitsi myös puuvaja ja talli sekä tyttöjen
leikkitupa. Perheen lapsista syntyivät Ainolassa Mergareta vuonna
1908 ja Heidi vuonna 1911.
Ainolan
valmistuttua perheen ensimmäiset vuodet talossa olivat monella tapaa
vaikeita aikoja. Taloa ei eristetty riittävästi, joten se oli
varsinkin talvisin kolkko ja vetoinen paikka. Säveltäjän
työhuoneessa lämpötila saattoi talvikylminä laskea alle kymmeneen
asteeseen. Perheen kasvaessa ja palvesväen vaatimien tilojen kanssa
talon alakerta kävi nopeasti ahtaaksi. Sibelius jatkoi edelleen
”kosteaa” elämäntyyliään, mutta halusi myös elää kotonaan
herrasväen elämää palveluskuntineen, johon kuului kaksi apulaista
kotona ja talon kivijalassa asustanut talonmies. Sibelius siunasikin
usein kovia kustannuksia, joita taloudenpito vaati. Tähän Ainolla
oli valmis vastaus: ”Sinähän itse haluat sitä!” Välillä
Sibelius pakenikin meluisia kotioloja ja kylmää ulkomaanmatkoille,
missä sai elää ylellistä elämää kutsujien piikkiin. Rahan
suhteen velkavetoinen talous vaati varsinkin Ainolta suurta
järjestelykykyä. Välillä säveltäjän ollessa pitkiäkin aikoja
poissa kotoa, tarvittiin rahallista apua jopa Eero Järnefeltiltä ja
Christian Sibeliukselta. Vuosina 1904-1911 teki Sibelius kaksitoista
matkaa ulkomaille ja sai aikaansa näillä matkoilla vietettyä yli
20 kuukautta. Jos Sibelius tiesi jotakin säveltämisestä, samaa ei
voinut sanoa hänen taloudenpidostaan ja rahankäytöstä. Hänellä
oli ongelmallinen suhde rahaa; jos rahaa joskus harvoin tuli enemmän,
se myös tuhlattiin saman tien menemään. Hän oli myös höveli
jakamaan rahaa, silloin kuin sitä oli. Hän halusi leikkiä
aristokraatin elämää, kylläkin hieman vaatimattomissa puitteissa,
mutta maalaismaisemassakin hän ylipukeutui usein huonosti istuviin
mittapukuihin, käytti päähineitä ja käsintehtyjä jalkineita.
Hän raivostui ja tuli pahoinvointiseksi saadessaan tietää kahden
eri sukututkimuksen todistaneen hänen olevan kuitenkin vain
talonpoikaista sukujuurta. Myös alkuun hänen tekemänsä
kustannussopimukset olivat huonosti laadittuja ja tuottivat
säveltäjälle huonosti.
Keväällä
1908 Sibeliukselta poistettiin kurkusta kasvain ja säveltäjän oli
nyt pakko viettää sikaaritonta ja alkoholitonta elämää, jota
kesti vuoden 1915 loppuun asti. Ainon mielestä tämä aika oli
heidän avioliiton parasta aikaa. Tänä kuivana kautena kuoleman
pelossa syntyi paljon modernia, synkkää ja murheellista musiikkia
säveltäjän kynästä. Kuivan kauden jälkeen Sibelius palasi
jälleen vanhoihin, pinttyneisiin tapoihinsa. Vasta kaksikymmenluvun
lopulla Sibelius pääsi veloistaan eroon. Sibeliuksen
50-vuotispäiväksi Axel Carpelan – Sibeliuksen ystävä, joka
neuvoi säveltäjää usein ja järjesti tälle mesenaatteja taiteen
tukemiseen - oli järjestänyt suuren kansalaiskeräyksen, jonka
varoilla saatiin maksettua Sibeliuksen vekselit ja lainoja
lyhennettyä peräti kolmasosan verran. Keräys tuotti myös Ainolaan
flyygelin päivänsankarille; soitin oli Steinway, jonka koneisto oli
kotoisin New Yorkin tehtaalta rungon ja soittimen kokoonpanon
hoituessa Hampurin tehtaalla.
Vaikka
Sibelius ei voinutkaan ottaa kaikkia vierailukutsuja vastaan
ulkomailta, ennätti hän eläessään käydä johtamassa kuitenkin
64 konserttia eri maissa. Sinfonikkona Sibeliuksen ensimmäinen
ulkomaanvierailu tapahtui 4.7.1900 Tukholman Olympiateatteriin,
jolloin seitsemänkymmen henkinen Filharmoninen soitti Kajanuksen
johdolla Sibeliuksen ensimmäisen sinfonian konsertissa. Virallisesti
Sibelius oli matkassa orkesterin varajohtajana ja konserttipaikka oli
vanha sirkushuoneisto, joka tuksahti voimakkaasti tallilta ja
hevosilta. Kattoon oli pingotettu purjekangas, eikä orkesterille
oltu järjestetty kunnollista taustaa; musiikki kuulosti siis
paikalla kalsealta ja köyhältä. Kuitenkin konsertti sai varsin
kohtuullisen vastaannoton ja arviot.
Vuosina
1938 – 1957 Sibeliuksen yksityissihteerinä toimi Benno Aleksander
(Santeri) Levas (s. 8.2.1899 Helsinki ja k. 10.3.1987 Helsinki), joka
vuoteen 1936 käytti nimeä Lehmann. Levas oli filosofian maisteri
(1936) ja valantehnyt kielenkääntäjä ja kirjailija, joka harrasti
valokuvausta ja käytti kirjailijanimiä Santeri Levas, Benno A.
Piispanen ja Benno A. Lehmann. Hänen äiti oli Hertta Piispanen ja
isä vakuutusjohtaja Nicolai Lehmann. Santeri Levas toimi
ulkomaankirjeenvaihtajana, yleisprokuraattorina ja osastopäällikkönä
KOPissa vuosina 1923 – 1962. Sibeliuksesta hän julkaisi
kaksiosaisen elämäkerran vuosina 1957 – 1960. Hänen kuvia ja
valokuvakirjoituksia ilmestyi Ruotsissa, Itävallassa, Sveitsissä ja
Saksassa; hän osallistui myös kansainvälisiin
valokuvanäyttelyihin. Santeri Levas toimi helsinkiläisen
Kameraseura ry:n puheenjohtajana vuodet 1942 – 1945 ja Suomen
Kameraseurojen Liiton puheenjohtajana vuodet 1946 – 1952. Hän sai
FIAP (Fédération internationale de l'art photographique)
kunniajäsenyyden ja samoi Royal Photographic Societyn ARPS-arvon
(Associateship of the Royal Photographic Society). Levas julkaisi
merkittävästi myös matkakirjoja mm. Itävallasta, Gotlannista ja
Mallorcalta. Hänen puoliso oli filosofian maisteri Ulla Kajanto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti