Nuori Johannes Brahms.
Konsertin
pääteoksena Tampere Filharmonia kajauttaa kausisarjan 2016 avauskonsertissa perjantaina
15.1.2016 klo 19 alkaen Tampere-talossa yhden kaikkien aikojen suurimman
säveltäjäneron Johannes Brahmsin (s. 7.5.1833 Hampuri ja k. 3.4.1897 Wien) Kolmannen
Sinfonian F-duurissa, op. 90, jota monet ovat varmaan perustellustikin pitäneet
jopa hänen parhaana sinfonianaan.
Johanneksen
isä oli multi-instrumentalisti, joka soitti mm. kontrabassoa ja käyrätorvea;
isältään Johannes sai alkuun opetusta jousisoittimilla musiikin poluille. Isä
Johann Jakob Brahms syntyi vuonna 1806 Heidessa ja hänen isänsä toimi jo siellä
kapakoitsijana ja kauppiaana. Komea ja iloinen Jakob ei ollut kiinnostunut kuin
musiikista ja hän elättikin itsensä viiden vuoden musiikinopiskelun jälkeen
ensin katusoittajana, joka soitti lisäksi tanssimusiikkia iltaisin Hamburger
Bergissä, joka sittemmin tuli tunnetuksi St. Paulin nimellä. Myöhemmin Johann
Jakob pääsi maineikkaan Alster-paviljongin sekstetin varajäseneksi ja siitä
vähitellen varsinaiseksi jäseneksi.
Johannes Brahmsin äiti oli miestään 17 vuotta
vanhempi Johanna Henrika Christiane Nissen, joka piti sisarensa kanssa
lyhyttavarakauppaa ja joka oli ansainnut jo 13-vuotiaasta varoja ompelijana.
Christianen tiedettiin olleen sairaanloinen - ontui mm. toista jalkaansa - eikä
häntä yleisesti pidetty kovin sievänä, mutta parin kirjeenvaihdon perustella -
jota on säilynyt 120 kirjeen verran - hän näyttäytyi kirjallisesti miestään
lahjakkaampana, oikeudenmukaisena ja herkkätunteisena ihmisenä. Pienikokoinen
äiti teki mielellään käsitöitä ja hoiti hellästi perheen huonekasveja, joita
kodissa oli aina. Perheeseen syntyi kolme lasta; Elise vuonna 1831 ja Johannes
1833 sekä vielä pikkuveli Fritz vuonna 1835. Pikku-Hannes - kuten Johannesta kotona
kutsuttiin - syntyi satamakaupungin slummialueella, kujakorttelin talossa
nimeltä Schlüters Hof. Poika näki jo pienenä alueen kaikki mahdolliset paheet;
mm. rikollisuuden ja alkoholismin. On epäilty, että näiltä ajoilta jo juontavat
alkunsa Johanneksen persoonalliset puolet ja hänen ongelmansa tulla toimeen
ylempää porvaristoa edustavien naisten ja tyttöjen kanssa.
Johannes Brahmsin syntymätalo.
Seitsemän
vuoden iässä Johannes aloitti pianotunnit Otto Friedrich Willbald Cosselin -
Eduard Marxenin oppilas - ohjauksessa ja samaan aikaan hän opiskeli myös sellon
soittoa. Cossel vei määrätietoisesti Johanneksen soittotekniikkaa eteenpäin
ensin alkuun Czernyn, Clementin ja Cramerin etydeillä ja Dussekin ja von
Fieldin taiturikappaleita hyödyntäen. Myös varhain Johannes tuli tutuksi Bachin,
Mozartin ja Beethovenin nuottien kanssa. Myöhemmin myös saksalainen säveltäjä
ja pianisti Eduard Marxen (s. 23.7.1806 ja k. 18.11.1887), joka itse oli
opiskellut Wienissä Ignaz Seyfriedin ja Carl von Bockletin opissa, toimi
Johannes Brahmsin opettajana pianonsoitossa, musiikin teoriassa, soinnutuksessa
ja kontrapunktissa. Melko varhain havaittiin tämän nuoren poikkeukselliset
lahjakkuudet musiikin alueella; 10 vuoden iässä hän soitti jo oman
pianosonaattinsa opettajalleen. Nuorena hän mielellään kätkeytyi
sävellyksillään salanimien taakse, kuten Karl Würth ja G. W. Marcks.
Sävellyksensä hän tuolloin merkitsi poikkeuksellisin suurin opusnumeroin. Tämä
lahjakas pianovirtuoosi lopetti koulunkäyntinsä 14-vuotiaana vuonna 1847 ja
antoi ensikonserttinsa Hampurissa 21.9.1848.
Joseph Joachim.
Leipänsä
pitimiksi Johannes Brahms nuoruudessaan soitti pianoa Hampurin ravintoloissa ja
kaupungissa hän tutustui kahteen oman uransa kannalta merkittävään henkilöön,
joista molemmat olivat viulisteja; toinen oli Unkarista maanpakoon lähtenyt
Eduard Reményi, jonka kanssa Brahms konsertoi jonkin aikaan ja toinen oli
Joseph Joachim - Eduardin opiskeluystävä jo Wienin ajoilta. Joachimin
suosituksesta Brahms tutustui säveltäjä Robert Schumanniin ja hänen Clara vaimoonsa,
johon Brahms jopa ihastui. Brahms vietti Schumannin perheen kanssa sittemmin
pitkiä aikoja ja katsotaanpa, mitä Clara kirjoitti päiväkirjaansa tuoreeltaan
tutustuttuaan nuoreen säveltäjäämme:
Robert ja Clara Schumann.
"Tämä kuukausi toi meille suurenmoisen
ilmestyksen kaksikymmenvuotiaan hampurilaisen säveltäjän Brahmsin muodossa.
Siina tuli jälleen todellinen Jumalan lahja! - Hän soitti meille omia
sonaattejaan, scherzojaan jne. - kaikki täynnä ylitsepursuilevaa
mielikuvitusta, tunteen herkkyyttä ja muodon mestaruutta. Robert oli sitä
mieltä, että hänellä ei ole mitään lisättävää tai poisotettavaa Brahmsin
sävellyksissä. Oli todella liikuttavaa nähdä tämän nuorukaisen istuvan pianon
ääressä mielenkiintoisine, nuorekkaine kasvoineen, jotka hänen soittaessaan
kirkastuivat kokonaan, kauniine käsineen, jotka mitä vaivattomimmin voittivat
suurimmatkin vaikeudet, ja kuulla vielä näitä merkillisiä sävellyksiä. Hän on
opiskellut Marxenin johdolla Hampurissa, mutta kaikki se, mitä hän soitti
meille, on niin mestarillista, ettei voi muuta kuin olla sitä mieltä, että rakas
Jumala on lähettänyt hänet niin valmiina maailmaan."
Brahmsilla
oli kovia paineita ennen kuin hän päästi käsistään ensimmäisen sinfonian vuonna
1876 ollessaan jo 43-vuotias; hän itse koki vääjäämättä olevansa suuren
esikuvansa, Beethovenin varjossa pitkään. Brahmsille tarjottiin samana vuonna
(1876) myös Düsseldorfin musiikkiyhdistyksen johtajan virkaa - tästä tehtävästä
hän kylläkin kohteliaasti kieltäytyi -, samaa virkaa, jota oli aiemmin hoitanut
säveltäjä Robert Schumann. Kaikki hänen neljä sinfoniaansa ovat nykyään
orkestereiden perusohjelmistoa ja hyvin suosittuja teoksia. Toinen sinfonia
valmistui jo seuraavana vuonna eli 1877, kolmas sinfonia vuonna 1883 ja neljäs
vuosina 1884-1885.
Kesän 1883
Johannes Brahms vietti 52 000 asukkaan pienessä kaupungissa Wiesbadenissa, joka
sijaitsee Taunus-vuoren ja Reinin välimaastossa. Kaupunki oli jo tuolloin ulkomaalaisten
keskuudessa suosittu kylpyläkaupunki, jossa vieraili vuosittain n. 80 000
vierasta. Tämä on se sama kylpyläkaupunki, jonne Tampereen Finlaysonin tehtaan
omistaja ja patruuna Wilhelm von Nottbeck kuoli 30.3.1890 matkallaan ja tuli
sittemmin haudatuksi Nottbeckien sukuhautaan Tampereen Lielahdessa.
Brahms löysi
Laura von Beckerathin avulla kesäasunnokseen rouva von Dewitzin omistaman
talon, jonka maalari Ludwig Knaus aikoinaan rakensi ateljeekseen osoitteessa
Geisenbergstraße 19. Noihin aikoihin säveltäjä Brahms oli ihastunut
Stockhausenin oppilaaseen, nimeltä Hermine Spies, jonka Brahms oli tavannut
erään konserttinsa jälkeen Krefeldissä. Säveltäjä oli heikkona tähän tummaan,
26-vuotiaaseen alttoon, jota juuri 50 vuotta täyttänyt säveltäjä säesti
pianolla ja omisti tälle myös useamman liedkirjoituksensa. Brahms salasi
tehokkaasti kanssaihmisiltään, minkä teoksen parissa hän työskenteli ateljeessaan.
Kesän aikana hän Kolmannen Sinfoniansa täällä kuitenkin kirjoitti partituuriksi
asti valmiiksi ja 15.9.1883 päivätyssä kirjeessään hän kertoo kustantajalleen
Fritz Simrockille, että teoksen ensimmäisen osan materiaali on ollut eri
muodossa jo aiemmin olemassa. Kaikki teokseen liittyvät luonnokset Brahms
hävitti niin tehokkaasti, että teoksen synnystä on jopa mahdotonta tietää
tarkempaa. Teoksen valmistumisesta sai kuitenkin ensimmäisenä tietää
kapellimestari Franz Wüllner ja seuraavaksi sekä Clara Schumann että Joseph
Joachim.
Julius Stockhausen.
Hermine piti
Brahmsin hyvällä tuulella ja hänen ansiostaan Johannes oli kesällä 1883 hyvin
seurallinen. Välillä Johannes Brahms innostui rasittaville retkille ystäviensä
keralla esimerkiksi Plattelle, joka nousee 500 metrin korkeuteen Wiesbadenin
kyljessä. Välistä taas musisoitiin sunnuntaisin Beckeratheilla, jolloin Haydnin
ja Mozartin sonaatit saivat kyytiä. Muusikkoseurueessa musisoivat mm. Julius Stockhausen,
Louis Ehlert sekä Marie Soldat Brahmsin ja Rudolf von Beckerathin lisäksi.
Samaiset muusikot soittivat Brahmsin kamarimusiikkia hänen ihailijansa,
prinsessa von Ardeckin luona.
Kapellimestari Hans Richter.
Brahmsin
Kolmannen Sinfonian valmistuttua se sai kantaesityksensä 2.12.1883 Wienissä.
Teoksen sai kantaesityksessä johdettavakseen kapellimestari Hans Richter, joka
oli varsinkin säveltäjä Richard Wagnerin luottokapellimestareita Hans Bülowin
ohella. Richter muutti jopa asumaan Wagnerien talouteen vuonna 1860 ja toimi
hänen sihteerinään tuolloin. Wagnerin kuoleman jälkeen säveltäjä Anton Bruckner
julistettiin Bayreuthin mestarin seuraajaksi. Brahms ei varsinaisesti koskaan
kuulunut Wagnerin eikä Brucknerin musiikin suurimpiin ihailijoihin. Vaikka
musiikillisista asioista saattoi säveltäjien välillä vallita erimielisyyksiä,
nähtiin Brahms kuitenkin Brucknerin kuoltua vuonna 1896 kirkossa hänen
hautajaisissaan osittain piilossa erään pylvään takana kyynelsilmin.
Säveltäjä Bruckner.
Wagnerin ja
Brucknerin kannattajat asettuivat kantaesityksessä Musikverein-salin
seisomapaikoille - joita seisoville asiakkaille salissa on noin 300 - aluksi
häiriötä tuottaen, mutta musiikin esitys sai lopulta valtavan menestyksen
salissa. Teoksen osia jouduttiin soittamaan konsertissa yleisön pyynnöstä
useampaan kertaan uudelleen. Hans von Bülow johti uuden teoksen tuoreeltaan
Berliinissä ja Meiningenissa. Johannes Brahmsilla oli myös tapana johtaa omia
teoksiaan, ja niin myös tämän Kolmannen Sinfonian kanssa tapahtui; ensimmäisen
kerran hän johti Kolmannen Sinfoniansa Wiesbadenissa - siis teoksen syntykaupungissa
- ja pian Ala-Reinin musiikkijuhlilla Düsseldorfissa.
Kapellimestari Hans Bülow.
Johannes
Brahms 3 © Esa Hakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti