sunnuntai 25. lokakuuta 2015


 Kirkkoherra Hugo Winter.
Joroisissa 16.10.1828 syntynyt - Joroisten kirkkoherra Gustaf Winterin ja Anna Gustava von Essenin poika - Adolf Magnus Winter sai pappisvihkimyksen 18.12.1850 Porvoon hiippakunnassa ja toimi pastorina sittemmin Porvoossa, Hartolassa ja Viipurissa. Vuonna 1851 Adolf Winter saapui papiksi Hartolaan avustamaan silloista kirkkoherraa Nils Robert Bonsdorffia ja täällä hän myös avioitui kirkkoherra Bonsdorffin tyttären Julia Malvinan kanssa vuonna 1857. Kymmenen vuotta myöhemmin Adolf Winteristä tuli Hartolan kappalainen ja vuonna 1877 hän oli jo Hartolan kirkkoherra. Tänne hänen elämäntyönsä myös päättyi, kun hän kuoli Hartolassa 18.10.1880. Winterin perhe asusti Hartolassa Savelan pikkupappilaa ja sieltä perhe muutti isän tultua kirkkoherraksi 1877 isoon pappilaan. Perheen yhdeksästä lapsesta seitsemän näki aikuisiän.

Kirkkoherra Winterin kuoltua perhe vuonna 1883 muutti perheen isän hankkimaan Nipulan taloon, jossa Julia Malvina elätti itsensä ja lapsensa maanviljelyllä. Ehkä tunnetuin Winterin perheen lapsista on 17.10.1871 Hartolassa syntynyt ja 6.1.1951 Helsingissä kuollut Maria Winter, jonka paremmin tunnemme erittäin tuotteliaana kirjailijana, Maila Talviona. Mailan sisar, Hedvig Elisabeth Winter, teki pitkän päivätyön Lahdessa lastentarhanopettajana ja toinen sisar, Lydia Augusta, avioiduttuaan miehensä Nikolai Dobrohotovin (muusikko ja kapellimestari) kanssa pitivät Lahdessa Musiikki- ja taidekauppaa sekä konserttitoimistoa. Nyt vietämme hetken kuitenkin 3.7.1866 Hartolassa syntyneen perheen pojan, Hugo Winterin, jalanjälkiä seuraillen.
 

Winterin perheen lapset perivät musikaalisuutensa perheen äidiltä, Julia Malvinalta. Hugo Winter tunnettiin myöhäisikään saakka hämmästyttävän notkeasormisena pianistina, joka mielellään soitti flyygelillään mm. Mozartin sonaatteja. Hänen tiedetään taitaneen myös useiden muidenkin instrumenttien soittoa. Maila-sisarelle vanhemmat sisarukset opettivat myös nuotinlukutaidon. Kuuluisat muusikot konsertoivat esim. hänen Kolkanniemen pappilassa järjestetyissä kotikonserteissa, mutta hän järjesti myös julkisia konsertteja, joista saarnastuolistaan kuulutti kirkkokansalle. Hugo Winter suoriutui ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseosta 26.5.1885, jonka jälkeen hän lähti lukemaan teologiaa Aleksanterin yliopistoon, Helsinkiin. Papiksi hänet vihittiin 8.1.1890 ja pastoraalitutkinnon hän sai suoritetuksi 29.9.1892. Valmistuttuaan hän toimi ylimääräisenä pappina Pyhäjärvellä, Hollolassa sekä Hirvensalmella. Vuoden 1894 toukokuun alusta lähtien Hugo Winter toimi Hollolassa toisena kappalaisena ja toimensa ohessa hän hoiti Lahdessa kaikki tarvittavat kirkolliset toimitukset.

Syksyllä 1894 pahasti velkaantunut Nipulan talo jouduttiin myymään ja Hugo Winter otti äitinsä, Julia Malvinan luokseen asumaan Lahteen. Aluksi he asuivat vuokralla, mutta vuonna 1899 Hugo Winter osti Lahden VPK:lta tontin Vuorikadun ja Lahdenkadun kulmasta, jolle rakennutti talon. Talo tunnettiin pappilana ja samaisessa talossa toimi myös vuodesta 1910 lähtien pastorinkanslia. Maria sisar suoritti Helsingissä tyttökoulun ja palasi sieltä kotiin opettamaan sisaruksiaan 16-vuotiaana. Tähän vaiheeseen ajoittuu hänen kirjoitusharrastuksensa aloittaminen ja vuonna 1890 hän tapasi tulevan miehensä. Hugo Winter toimi myös vihkipappina sisarensa, Marian, häissä 6.7.1893 Nipulan talossa, kun Maria ja kielitieteilijä J.J. Mikkola solmivat avioliiton.

Kirkollisten tehtävien ohella Hugo Winter oli tunnollinen rippikouluisäntä nuorisolle ja tässä koulussa hänen toimestaan säilyi järjestys tiukassa hengessä. Raamatunhistorian tueksi luettiin mm. Paavalin roomalaiskirje osin ulkoa ja Katekismus oli luonnollisesti osattava kokonaan ulkoa. Vaikka virsiä oli osattava myös, niin hengelliset laulut olivat rippikoululaisten ohjelmassa Winterin laulattamana. Pastori Winter suhtautui myötämielisesti vapaakirkon herätysliikkeeseen ja antoi tukensa tämän järjestämille tilaisuuksille. Hugo Winterin aikoihin Lahteen saatiin ensimmäinen diakonissa, jonka palkkauksesta huolehti paikallinen Diakonissayhdistys. Vuodesta 1903 alkoi myös lähetystyön tukeminen Lahdessa ja muuttuihan Lahden kauppala kaupungiksi vuonna 1905. Hugo Winteriä veti puoleensa myös sosiaalinen työ ja Lahdessa hän mielellään vieraili työpaikoilla kutsuen seurakuntalaisia mukaan hengellisiin tilaisuuksiin. Pastori Winter kutsuttiin jopa loppiaisena 1902 vihkimään Lahden Työväenyhdistyksen Radiomäelle valmistuneen uuden talon. Hugo Winterin aloitteesta sai alkunsa Lahden kristillinen työväenyhdistys vuonna 1906.
 
Hugo Winter rippikoululaistensa kanssa Kolkanniemen pappilan edustalla vuonna 1935.

Vuoden 1908 alusta aina vuoteen 1914 asti Hugo Winter hoiti Lahden kaupungin vaivaishoitohallituksen puheenjohtajan ja sihteerin tehtäviä. Vaivaishuoltohallituksen kokouksetkin hänen kaudellaan pidettiin vuoteen 1913 asti pastori Winterin kotona väliaikaisella kaupungintalolla vallinneen tilanpuutteen vuoksi. Hugo Winterin jälkeensä jättämistä pöytäkirjoista ja toimintakertomuksista käy julki hänen vaalineen vaivaishuoltohallituksen työskentelyssä siveellisyyttä, raittiutta ja kristillisyyttä ja paljon parannettavaa hän näki kaupungin yleisessä menossa: "Siveellinen elämä paikkakunnalla ei ole ollut kiitettävä. Sitä todistavat monet törkeät rikokset kuluneen vuoden aikana. – Ikävänä havaintona paikkakunnallamme ilmenee myös kerjääminen, joka johtuu ainakin osaksi yleisen sivistyksen puutteesta. Kerjäämistä on koetettu ehkäistä lähettämällä ruunun (valtion) kyydillä omille paikkakunnille henkilöitä, jotka eivät ole täällä kirjoissa eivätkä ole voineet itseänsä elättää. Ne isät, jotka ovat juomaria – ja niitä löytyy paljo – eivät yleensä huolehdi perheistänsä." Vaivaisavun syynä työikäisillä nähtiin työnpuute, "mutta monasti myös laiskuus, tuhlaavaisuus, juoppous y.m. köyhyyden liittolaiset."

Lastensuojelu alkoi saada näihin aikoihin myös kasvavaa huomiota: "Myöskin tapahtuu silloin tällöin, että perheen isä poistuu ja lapset jäävät kurjuuteen. Ei ole se tähden ihmeteltävää, että lapsiraukat ovat kiusatut kerjäämiseen. Tämän epäkohdan poistamiseksi olisi yhteiskunnan toimittava siihen suuntaan, että raittiutta koetettaisiin edistää vaikeuttamalla väkijuomien saantia ja harrastamalla kristillisyyttä, joka on paras välikappale herättämään velvollisuuden tunnetta ihmisissä itseänsä ja muita kohtaan." Lapsiperheen saivat tarvittaessa säännöllistä raha-apua lasten hoitoa ja kasvatusta varten ja jos lapsen oli kuitenkin mahdotonta olla perheen yhteydessä, vaivaishoitohallitus otti lapsen huostaansa ja sijoitti lapsen mahdollisimman pian elätteelle. Jotkut lapset saivat paikan Lahden Hyväntekeväisyysyhdistyksen ylläpitämästä lastenkodista. Lahden kaupunki perusti oman vaivaistalon ja valtuuston päätöksellä helmikuussa 1913 oma vaivaistalo ja mielisairaala päätettiin perustaa Launeelle kaupungin omistamalle tiilitehtaan tontille vuoden 1914 alkuun mennessä. Lahden seurakunta itsenäistyi 1.5.1916, mutta tuolloin Hugo Winter ei enää ollut sitä näkemässä; hän aloitti 1.5.1915 Hartolassa kirkkoherrana ja kauppasi Lahteen jääneen talonsa kruununvouti Iivari Tiusaselle.

Äiti Julia Malvina seurasi jälleen Hugo Winteriä Hartolaan ja nyt hän pääsikin 79-vuotiaana takaisin tuttuun, entiseen kotiinsa, jossa hänen oma isänsä jo aikanaan toimi kirkkoherrana. Julia Malvina kulkeutui vielä poikansa Hugo Winterin mukana Saarijärvelle, kun Hugo Winter alkoi 1.5.1923 lähtien toimia kirkkoherrana Saarijärvellä. Kodiksi Saarijärvellä muodostui Kolkanniemen pappila, joka olikin Julia Malvinan viimeinen asuinsija ennen kuolemaansa vuonna 1926. Kirkkoherra Winter sai Saarijärvellä toimiessaan rovastin arvonimen vuonna 1929. Hugo Winter rohkeni avioitua vasta 63-vuotiaana joulukuussa 1929 vuonna 1877 Hangossa syntyneen Gerda Elisabeth von Haartmanin kanssa ja avioliittoa on kuvattu rauhalliseksi rinnakkaineloksi puolisoiden kesken, sillä kirkkoherra Winterin kerrotaan kutsuneen vaimoaan "talon toisen pään asukkaaksi". Gerda Winter vaihtoi paikkakuntaa Saarijärveltä Helsinkiin, kun hänen aviomiehensä kuoli ja hän eli siellä aina vuoteen 1963 asti.

Vuonna 1927 Hartolan Koskipään kartanon omistaja ja Hugo Winterin sisar, Annie von Gerdten-Boisman kuoli jättämättä rintaperillisiä ja näin sisarukset perivät velkaisen ja mailtaan kuihtuneen kartanon. Maila Talvio innostui ajamaan kartanon luovutusta Itä-Hämeen Museoyhdistykselle, mistä taas kirkkoherra Hugo Winter ei kovin perustanut. Maila Talvio sai kuitenkin tahtonsa lävitse ja veljensä koollekutsumassa huutokaupassa huusi Koskipään kartanon ne esineet itselleen, joita Museoyhdistys piti tärkeinä ja lahjoitti ne sitten Museoyhdistyksen käyttöön. Museoyhdistys otti vastatakseen myös kartanon velat ja sai näin Koskipään kartanon omaan käyttöönsä. Velat maksettiin aikanaan Maila Talvion keräämin lahjoitusvaroin pois.

Aivan oman tarinansa muodostaisi kirkkoherra Hugo Winterin tekemät maailmanmatkat sekä määrällisesti, että laadullisesti. Hän ennätti eläessään ilmeisesti muutamaan kertaan kiertää  maapallon ympäri reissuillaan ja pappismatrikkelin todistuksen mukaan hänen ensimmäinen ulkomaanmatkansa on tehty jo vuonna 1890. Saarijärven Sampo-lehden kustantama ja Maija Länsisalon toimittama kirja "Maailmanmatkoiltani - Rovasti Hugo Winterin matkakertomuksia vuosilta 1896-1925" on aivan oivallinen lähde niille, jotka haluavat seurata Hugo Winterin itse kirjoittamia matkaraportteja maailmanmatkoiltaan. Yhtenä motiivina näihin matkoihin on esitetty hänen halunneen matkoillaan tutustua eri alueilla tehtävään lähetystyöhön. Seurakuntalaiset pääsivät matkojen jälkeen myös nauttimaan näistä matkakertomuksista, kun Hugo Winter järjesti eloisia tilaisuuksia kertoillen matkojensa vaiheista. Osasta näistä tilaisuuksista kerättiin pääsymaksuja ja näin kertyneet varat annettiin köyhien avustamiseen.

Kirkkoherra Hugo Winterin täyttäessä 3.7.1946 kahdeksankymmentä vuotta julkaisi Saarijärven Sampo-lehti artikkelin päivänsankarin elämästä. Aikalaisille lehti kuvasi ihmisenä ja pastorina Hugo Winteriä seuraavin sanoin: "Rovasti Winterin koko olemuksessa kuvastuu selvänä vanhojen kulttuurisukujen jälki. Hänellä on perinteitä ja hän on persoonallisuus, jollaista ei enää meidän arkinen aikamme synnytä. Rovasti Winterissä on arvokas katkelma kansamme mennyttä historiaa elävänä keskellämme. Kun hänen kaltaisensa miehet ovat kerran poissa, olemme lopullisesti keskellä nykyaikaisen elämän harmaata arkea.

Rovasti Winter on liikkuessaan seurakuntalaistensa keskuudessa ja erikoisesti heidän kodeissaan hienotunteinen ja varovainen. Hän koettaa varoa tarkoin tunkeutumasta sinne, mihin ei ehkä ole täydestä sydämestä tervetullut. Tämä hänen kultivoitu varovaisuutensa ei ole ehkä aina tullut oikein ymmärretyksi. Mutta ne seurakuntalaiset, jotka ovat päässeet lähempään tuttavuuteen hänen kanssaan, ovat pian saaneet todeta hänen herttaisen sydämellisyytensä ja kiitollisuutensa vähimmästäkin.

Rovasti Winter suorittaa sananjulistajan työtään täydestä sydämestään ja usein varmaan sisäisen huonouden tunnossa. Tästä me seurakuntalaiset olemme saaneet aavistuksen nähdessämme rovastimme heltyvän kyyneliin kesken julistustaan ja kuunnellessamme hänen varoittavaa, kehoittavaa ja rohkaisevaa julistustansa."
 
Viimeisen kyytinsä Hugo Winter sai oman hevosen vetämänä.

Aikalaisten todistuksen mukaan jo Lahdessa Hugo Winter kulki katuja ajatuksissaan ja hieman kumarassa asennossa eikä tunnistanut tai tervehtinyt vastaantulijoita. Tunnolliseksi ja huolelliseksi hänet hankkeissaan tunnettiin sekä erityisen täsmälliseksi varsinkin kellon suhteen. Tätä tarkkuutta ja täsmällisyyttä hän yritti siirtää myös omiin seurakuntalaisiinsa, vaihtelevalla menestyksellä. Kodin perintönä oli varmasti sekin, että Hugo Winter pysyi elämänsä ajan vankasti ruotsinkielisenä ja -mielisenä, kotikielenä kun oli tietysti ruotsinkieli.

Kirkkoherra Hugo Winter hoiti Saarijärvellä sitkeästi virkaansa, vaikka kirkkohallintokunta oli 13.1.1947 suositellut hänelle eläkkeelle siirtymistä korkean iän vuoksi. Hän itse pyysi ja sai luvan jatkaa kirkollisia toimituksiaan siten, että viimeiseksi varsinaiseksi virkatehtäväksi jäi konfirmaatio 6.5.1948; ripille pääsi tuolloin 188 ja kirkkopäiväkirjan mukaan kirkossa oli paikalla kansa 1400 henkeä. Tiettävästi viimeinen julkinen tilaisuus, mihin Hugo Winter osallistui oli kunnanlääkäri Arvo Järvisen siunaus uudenvuodenpäivänä 1.1.1949. Nyt hänen voimansa alkoivat nopeasti ehtyä sairauden vuoksi. Hän lähetti seurakunnalleen vielä kynttiläsunnuntaina 6.2.1949 kirjallisen tervehdyksen, joka luettiin tuolloin kirkossa. Sairauden runtelema Hugo Winter kuoli kotiinsa Kolkanniemen pappilassa 23.4.1949 ja hänet siunattiin Saarijärven kirkossa perjantaina 29.4.1949. Hugo Winter sai hautapaikkansa synnyinkuntansa Hartolan kirkkomaasta.
 
Hugo Winter lähtee Kolkanniemen pappilasta seurakuntalaistensa saattamana.
Lopuksi liitän tähän vielä tekstinäytteitä Hugo Winterin matkaselostuksista reittiensä varrelta Suezin kanavalta, Palestiinasta, Getsemanesta ja Öljymäeltä sekä Beetlehemistä:


Suezin kanavaa pitkin Punaisellemerelle

Kauas merelle näkyy majakan valo Suezin kanavan suusta. Tulemme iltamyöhällä Port Seidiin. Tästä alkaa kuuluisa kanava. Olisi liian pitkällistä puhua tämän suurenmoisen vesitien eri vaiheista. Olkoon kuitenkin muutamalla sanalla mainittu, mitä vaikeuksia jättiläiskanavan rakentamisessa on ollut.

Työ, joka uskottiin ranskalaiselle konsulille Aleksandriassa, Ferdinand de Lessepsille, alkoi vuonna 1859 ja päättyi vuonna 1869. Noin 20 000 fellahia [egyptiläinen maanviljelijä] oli alituisesti maata pois luomassa. Lisäksi käytettiin paljon koneita työn helpottamiseksi. 1 600 kamelia kuljetti alituisesti juomavettä työväelle. Taudit ja epäsuotuisa ilmanala vaikuttivat paljon kuolevaisuuteen.

Juomaveden saantia varten rakennettiin sittemmin kanava Milistä Istmukseen. Työtä kesti kaksi vuotta, ja tämän juomavesikanavan rakennustöissä oli koko ajan 15 000 miestä. Suurilla juhlallisuuksilla vihittiin kanava. Tilaisuuteen otti osaa huomatuita henkilöitä kaikkialta maailmasta, mm. keisarinne Eugenie, Napoleon III:n puoliso. Eräs nerokas merenkulkija on sanonut: "Kolumbus on etsinyt meritietä Indiaan, Vasco da Gama on sen löytänyt, mutta Ferdinand de Lesseps on sen luonut ja avannut."

Kanavan merkitys on suuri. Se lyhentää etäisyydet lännen ja idän välillä. Kanavan koko pituus on 160 kilometriä, syvyys yhdeksän metriä ja leveys 50-100 metriä. Kanavan molemmissa päissä on sen rakentajan muistopatsas.

Kun laivaan yöllä on otettu kivihiiltä ja muonaa, lähdetään aamulla eteenpäin. Suureksi iloksemme tervehtii meitä pääskynen. Se viettää talvea Egyptissä siirtyäkseen kesäksi Suomeen, jossa sen toivon näkeväni siihen aikaan kun palaan kotiin.

Kanava kulkee aluksi Välimeren matalikkojen halki. Näillä vetisillä seuduilla näkee miljoonia lintuja, eniten kahlaajia. Kantaran kohdalla on nykyisin rautatiesilta, jonka yli junat kiitävät Egyptistä Palestiinaan. Ismaila, noin puolivälissä kanavaa, on huomattavampi asema, josta rautatie vie Kairoon ja Sueziin. Sitten saavutaan Timsajärvelle ja jonkun hetken kuluttua suurelle ja sitten pienelle Katkerajärvelle. Toisinaan, kun järvet ovat suuria, laiva voi kulkea täydellä vauhdilla. Vaikka kanavamatka voi tuntua yksitoikkoiselta, matkan varrella on kuitenkin näkemistä ja vaihtelua.

Joskus pieni karavaani sattuu olemaan leiriytyneenä erämaassa kanavan läheisyydessä. Teltta on pystytettynä. Sen sisällä ja ovella asustavat sekä ihmiset että eläimet. Kameli, "erämaan laiva", seisoo rauhallisena ja tyytyväisenä isäntänsä lähellä. Laivan lähetessä joku nuorempi teltan asukkaista kiiruhtaa juoksemaan pitkin kanavan reunaa ojennetuin käsin matkustajia kohti. Hänelle viskataan laivasta appelsiineja, suurempia kuparirahoja ym.

Kanavan eteläosassa erämaassa niin kutsutut Mooseksen lähteet muistuttavat meitä Israelin lasten vaelluksesta korvessa. Me lähenemme Punaistamerta. Kaukaa häämöttävät korkeat vuorien rinteet. Me saavumme Suezin ja niin on kanavamatka päättynyt. Ellen muista väärin, oli laivan suoritettava kanavamaksuja noin 80 000 Suomen markkaa ja kultakin matkustajalta kymmenen markkaa. Matka oli kestänyt noin 30 tuntia. Sittemmin olen pari kertaa myöhemmin kulkenut kanavan kautta, mutta yhä joutuisammin. Viimeisellä kerralla viivyttiin ainoastaan noin 15 tuntia. 

 Palestiinaan Venäjän kautta vuonna 1896

Matkani Palestiinaan tein enoni professori Ernst Bonsdorffin seurassa. Matkaseurueeseen liittyi kaksi suomalaista, jotka Egyptissä erkanivat meistä.

Venäjän kautta kulkien oli hauska katsella tämän maan tapoja. Junassa oli toinen luokka hyvä. Kuitenkin on tehtävä huomautus, etteivät venäläiset noudattaneet puhtautta ja järjestystä samassa määrin kuin sivistyneet muissa maissa. Junissa, laivoissa, hotelleissa, odotushuoneissa ym. sai kokea tätä.

Sain käsityksen kuin olisi venäläisillä ainakin jossakin määrin ollut mielipide, että kun jostakin oli rahan suorittanut, niin maksamisestansa oli myös nautittava. Tähän sisältyi myös vapaus menetellä samoin kuin omassa kodissaan. Sohvat junissa, huonekalut hotelleissa, vieläpä tapetitkin olivat täynnä jälkiä likaisista jaloista, ruoasta jne.

Matkalla oli huvittavaa katsella konduktöörejä. Heitä oli tavallisesti kaksi, ja asemalla tuli vielä kolmaskin näitä toisia tarkastamaan. Huolimatta tästä lienee junassa kuitenkin ollut niitä, jotka kulkivat ilman matkalippua...

Getsemane ja Öljymäki

Lähellä olevista muistorikkaista paikoista mainittakoon Getsemane. Sinne tullaan Damaskoksen portista vievää tietä myöten. Kidronin puron yli vie silta, ja kohta Öljymäen puolella on tunnettu puutarha. Puro on tavallisesti kuivunut. Ainoastaan talvella ja sadeajalla siinä on vettä. Tien varrella on monesti spitaalisia, jotka pyytävät almua ohikulkevilta.

Getsemane on muurien ympäröimä. Puutarhassa kasvaa muutamia sypressejä ja öljypuita. Joku fransiskaanimunkki hoitaa puistoa ja sinne istutettuja kukkia. Jotenkin niillä kohdin, missä nykyinen Getsemane on, voimme otaksua olleen paikan, missä Jeesus rukoili ja kärsi sanomattomia tuskia meidän edestämme.

Kaupungin eteläosassa Hinnom-laaksossa mäen rinteellä on Siloan lähde eli lammikko, jonka vesi on likaista, mutta jonne monet kokoontuvat itseään pesemään. Vettä kun yleensä on vähän, niin kelpaa tällainenkin, huonompikin vesi, jollaista meillä ei koskaan käytettäisi pesemiseen. Siloan lammikolla kerrotaan Raamatussa Jeesuksen parantaneen sokeana syntyneen miehen silmät.

Öljymäki on korkein kohta Jerusalemin ympäristössä. Sen rinteellä kasvaa öljypuita. Kolme tietä johtaa tänne. Oikeanpuoleinen tie vie Getsemanen ohitse, keskimmäinen ja vasemmanpuoleinen suoraan itse korkeimmalle kohdalle. Öljymäelle on aikojen kuluessa ja erittäinkin viime vuosina rakennettu monia armeliaisuuslaitoksia. Olen muistavinani, että äsken avattu yliopistokin sijaitsee täällä.

Kun illalla, auringon laskun aikaan seisoo Öljymäellä ja katselee Jerusalemia, niin kaupunki näyttää hyvin juhlalliselta. Tuntuu ihmeelliseltä ajatellessa Jeesuksen ratsastamista kaupunkiin. Hän katseli kaupunkia Öljymäeltä ja valitti sen surkeutta, kun sen asukkaat eivät tunteneet etsikkoaikaansa. Muistojen kaupunki on todella Jerusalem.

Muistorikas Beetlehem

Käännämme katseemme nyt sitä paikkaa kohti, missä iankaikkinen valkeus sytytettiin. Ei ole Beetlehem suuri, mutta sitä muistorikkaampi. Kaikesta ulkonaisesta vähäpätöisyydestä huolimatta se on kuitenkin suuri.

Matka Jerusalemista Beetlehemiin ei ole pitkä, ehkä noin 8-10 kilometriä. Seutu on osaksi vuorista, mutta on myös viljavaa aluetta. Tien varrella kasvaa öljy- ja viikunapuita. Siellä täällä on pieniä peltoja, joiden ympärillä on kiviaitoja, samoin kuin meillä Savossa. Näitä peltoja katsellessa muistuvat mieleen kertomukset Ruutista, joka poimi tähkiä Boaksen pellolta. Maantien vasemmalla puolella on luostari, joka on pyhitetty Elian muistolle. Mielellään ajattelee matkailija profeettaa, joka oli voimallinen sanoissa ja töissä.

Vähän matkaa edessäpäin oikealla puolella tietä on muistopatsas eli oikeammin pieni rakennus. Se on Raakelin hauta. Tämä on mieluinen muistopaikka sekä juutalaisille että kristityille: Raakel kuoli ja hänet haudattiin Efratan tien viereen. Ja Jaakob pani patsaan hänen hautansa päälle; tämä on Raakelin haudan patsas hamaan tähän päivään asti. Kun Herodes Jeesuksen syntymän johdosta antoi tappaa pienet lapset Beetlehemin ympäristössä, heräsi Raakel, ikään kuin olisi noussut haudastansa tätä surkeutta valittamaan. Raakelin haudalta on enää lyhyt matka Beetlehemiin. Pian olemme Jeesuksen syntymäkaupungissa.

Beetlehem on rakennettu kukkulalle, tai oikeastaan kahdellekin ylävälle paikalle. Kaupunkia ympäröivät laaksot - seutuhan on vuorista.

Monet muistot liittyvät tänne. Täällä kulki Daavid paimenpoikana. Läheiseen laaksoon olivat paimenet leiriytyneinä, kun he saivat enkelin sanoman Jeesuksen syntymästä.

Kaupungin väestö on suurimmaksi osaksi kristityitä. He ovat ahkeria ja ovat osanneet puolustaa itseään rosvoavia beduiinijoukkoja vastaan. Seutu on hyvin viljeltyä. Vuorten rinteillä on terassimaisia pieniä peltoja ja vihertäviä puutarhoja. Mehiläistenhoitoa harjoitetaan ja vahakynttilöitä myydään pyhiinvaeltajille. Välimeren rannalta tuodaan simpukoita. Niistä valmistetaan monenlaisia muistoesineitä, joita pyhiinvaeltajat ja matkustavaiset ostavat. Sellaisia pieniä Beetlehem- ja Jerusalem-muistoja ostin minäkin. - Kaupunki on saanut nauttia siunausta ehkä enemmän kuin muut seudut pyhällä maalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti